72 éve indult a Bogár
Nem sokkal a II. világháború vége után, 1946 első napjaiban gördült le a gyártószalagról az első Volkswagen Type 1, a későbbi Bogár, amelyből összesen több, mint 21 millió készült.
A sorozatgyártás elindítása meglehetősen spontán vállalkozás volt, egy vagány, 29 éves angol őrnagy vett egy mély levegőt és kijelentette: termelünk! Igaz, a következő hónapok működését az alapanyag hiánya hátráltatta, az első járművek azonban így is a remény szimbólumai voltak, egy brit irányítás alatt működő járműgyártó új kezdetének jelképei.
A mai Wolfsburg területén létesített üzemben a háború miatt jórészt hadianyag készült, így a Ferdinand Porsche által megálmodott, „KdF-Wagen” néven ismert népautóból mindössze 630 darab készült el. Az üzemet 1945. április 11-én foglalták el az amerikai csapatok, majd a 6 ezer fős gyár brit irányítás alá került. Augusztus 22-én egy frissen kinevezett főtiszt, a 29 éves Ivan Hirst őrnagy vette át az üzem vezetését és alig hat hónappal a háború vége után, 1945 novemberében megválasztották az első üzemi tanácsot, így a gyárban megjelent a munkavállalók képviseletének demokratikus intézménye.
Hirst rögtön 20 ezer járműre kapott megbízást, ami biztosította a gyár jövőjét, és így elkerülhették az üzem leszerelését. Az autók többségében a szövetséges hatalmak számára készültek illetve a vidéki területek egészségügyi ellátásának biztosítását szolgálták. Az 1946-47-es években havonta ezer autó készült, és a termelés csak az 1948-as valutareform után kezdett emelkedni, a magánszemélyek egyre növekvő vásárlókedvének köszönhetően.
A britek irányításával az üzem polgári járműgyártóvávált, és mint ilyen 1947-től exportra is termelt. A brit gyárvezetés már a korai időkben komoly figyelmet fordított az autók minőségére és az ügyféligényekre, továbbá megszervezte a kereskedői hálózatot, ami 1948-ra lefedte Németország mindhárom nyugati zónáját. Így amikor a Volkswagenwerk GmbH vállalat 1949 októberében ismét német kézbe került, vezető pozícióból vághatott neki a német gazdasági csodaként emlegetett útnak.
A Beetle utolsó gyártási helyén, a mexikói Pueblában 2003 júliusában fejeződött be a termelés. Több mint 21 millió legyártott darabbal a Beetle autóipari ikonná vált. A kis léghűtéses boxermotort folyamatosan fejlesztették, még 1600 köbcentis változata is volt, de aztán szent őrültek kihoztak belőle, mindent, amit lehetett. Így a Bogárból nem csak off-road, custom és roadster, hanem még roadster truck is készült különféle amerikai műhelyekben, mert az egykori igénytelen öszvér igen jó alap az átépítésre.
Nézzék képeinket, és gondoljanak arra, hátha az öreg Ferdinand szintén látja valahonnan, mennyire szeretik az autóját.
A Das WeltAuto Volkswagen kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.