Autós fekete lyuk a bontóknál

2018. 04. 16.

autobonto2.jpg

Nem kizárt, hogy a Központi Statisztikai Hivatal által nyilvántartott közel 3,5 milliónál jóval kisebb a magyar személyautó állomány. Az olyan kocsikat ugyanis, amelyeket valami illegális bontóban ad el tulajdonosuk, előszeretettel, mint lopottat jelentik be, hogy a tulajdonos mentesüljön az adó- és biztosítás-fizetési kötelezettségtől. Az autó adatai pedig tíz évre az úgynevezett átmeneti kivonási kategóriába kerülnek, ugyanakkor valóságos járműként jelennek meg a KSH kimutatásában – tájékoztatott Lukács Pál, a kecskeméti Neumann János Egyetem járműtechnológia tanszékének vezetője.

Ha meg akarunk szabadulni a bármi okból eladhatatlanná vált autótól, irány a bontó! A legtöbb legális bontó azt mondja, ingyen otthagyhatjuk a kocsit, cserébe kiállítják a bontási igazolást, amivel ki lehet vonatni a forgalomból, de ha a tulajdonos mégis szeretne egy kis pénzt, egy illegális bontóban15-20 ezer forintra is számíthat.

Hogy is van ez?

Egy illegális autóbontó körülbelül kétszer annyi pénzt tud kihozni egy roncsautóból, mint a regisztrált bontó, hiszen a fekete bontónak alig vannak költségei: nincs bejelentett munkavállalója, nem költ a veszélyes hulladék tárolására és elszállítására, nem költ a műbizonylatolásra. Ez utóbbi a kibontott alkatrész értékesítésének feltétele, de a szürke zónában nem ismerik. (Bontott gépjárműalkatrész csak akkor hozható forgalomba Magyarországon, ha az regisztrált autóbontó a hulladékstátuszból kivette, minősítette és a megfelelő papírokkal ellátta. Vagy olyan bizonylattal, ami jelzi, hogy közlekedésbiztonsági szempontból megfelelő, és bevizsgálás nélkül építhető be, vagy olyannal, ami felhívja a figyelmet, hogy az alkatrész csak az után építhető be, ha szakember bevizsgálta.)

Sok a fű alatti üzlet a bontókban

A fekete bontó fémhulladék áron 15 forintot fizet az 1200 kilós autó kilójáért, vagyis összesen 18 ezer forintot. A gyakorlott szemű bontós egy pillanat alatt felméri, mit hasznosíthat belőle, és mivel feketén ad-vesz, nem fog műbizonylatot adni ahhoz az alkatrészhez, amit elad. A műanyag, gumi, üveg, olaj, megy az erdőszélre és a csatornába, és ezáltal lényegesen több pénzt fog keresni, mint a legális bontó, amely számos előírást tart be.

Az illegális bontókról ITT írtunk korábban. 

Az illegális bontósok természetesen az úgynevezett bontási-átvételi igazolással sem rendelkeznek, amivel az okmányirodában hivatalosan ki lehetne vonatni a forgalomból az autót. Amíg a legális bontók nyolc éve 44 ezer bontási-átvételi igazolást adtak ki, ezek száma azóta évi 15-20 ezerre csökkent, miközben 50-60 ezer roncsautó tűnik el az utakról.

A magyar személyautó állomány (darab)

2010           2 984 063

2011           2 967 808

2012           2 986 028

2013           3 040 732

2014           3 107 695

2015           3 196 856

2016           3 313 206

2017           3 471 997

Forrás: KSH

A Das WeltAuto kínálatát IDE kattintva érheti el.

A bejegyzés trackback címe:

http://dasblog.hu/api/trackback/id/tr3413820952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.