80 éve: Skoda Rapid a világ körül

2016. 08. 01.

Augusztus 1-jén volt nyolcvan éve, hogy visszaérkezett Prágába Bretislav Jan Procházka és Jindrich Kubias, akik Skoda Rapid autóval járták körül a Földet.

01skoda-popular.OK

A csehek büszkék iparuk hagyományaira, nem is véletlenül, és ez a büszkeség már a korai időkben is arra késztette őket, hogy meglengessék zászlajukat a világ legtávolabbi pontjain is. Oda viszont autóval jutottak el, hiszen a gyártmányaik már az autózás hőskorában is széles körben ismertek voltak.

Az NW Präsident 1897-ben nyitotta meg azt a sort, amelyben ott szerepel a Tatra, a Wikov, a Laurin Klement, a Skoda, a Walter valamint a Praga. Sőt, volt még Jawa és Aero is.

A Skoda azonban mindig is erős márkának számított, hiszen egy komoly ipari csoport állt mögötte, így nem is csoda, hogy 1934-ben a Skoda Popular 15 000 kilométert tett meg Prágától Kalkuttáig, amit egy 25 000 kilométeres út követett Európán, az Egyesült Államokon és Mexikón keresztül. Nomen est omen: az 1934-1937 között gyártott képünkön is látható kétajtós igen népszerű modellnek számított a maga korában.

Ezután következett a négyhengeres, 31 lóerős, mindössze 1,4literes motorral ellátott Rapid világkörüli túrája, ami 1936. április 25-én kezdődött Prágában. A prágai vállalkozó, Bretislav Jan Procházka (1897-1971) valamint társa és másodpilótája Jindrich Kubias (1909-1967) 27 700 kilométert vezetett a szárazföldön, de komoly távokat kénytelenek voltak hajón megtenni. Az utazás 97 napjából 53-at a hajón való utazás illetve vámkezeléssel kapcsolatos teendők tettek ki.

07Skoda_Rapid_.OK

A start után előbb Németország felé vették az irányt, majd Lengyelországon, Litvánián és Lettországon keresztül a Szovjetunió felé folytatták az utat. Moszkvából, az azerbajdzsáni Bakuba indultak, majd az oroszországi Kalugában kapott egy napos pihenőt a Rapid. Miután áthajóztak a Kaszpi-tengeren, átszelték Iránt, ahol a két világjáró útját egy homokvihar akadályozta. A vihar okozta időveszteség miatt Procházka és Kubias arra kényszerültek, hogy a pakisztáni Kvettából három nap alatt tegyék meg az utat Mumbaiba: csak így volt esélyük elérni az Indiából Sri Lankára induló kompjáratot. Malajziát és Szingapúrt átszelve hajóra szálltak, majd Hongkong és Sanghaj érintésével Japánban, Kobéban szálltak partra. Ezután Honolulun keresztül a páros San Franciscóba érkezett, ahonnan 100 óra és 55 perc alatt tették meg az 5300 kilométeres utat New Yorkig, több mint 9 órát javítva a korábban felállított időrekordon. Az utolsó szakasz a francia Cherbourgból Párizs és Nürnberg érintésével egyenesen Prágába vezetett.

A Skoda Rapid különféle változataiból 1935 és 1938 között összesen 3390 készült. A világkörüli túra alatt a független első és hátsó kerékfelfüggesztéssel és hidraulikus fékrendszerrel ellátott Rapid 2820 liter benzint használt föl, így az átlagfogyasztás 10,2 liter volt. Ne feledjük, akkor nemhogy autópályák nem voltak, hanem a közel 28 ezer kilométer nagy részét földúton kellett megtenni.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=SYtXBEZHGbs[/embed]

A bejegyzés trackback címe:

https://dasblog.hu/api/trackback/id/tr8013502729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kategóriák

4Motion (2) adás-vétel (11) ÁFA-csalás (5) akkumulátor (2) alvázszám lekérdezés (2) Amarok (2) Arona (2) asszisztens rendszer (9) Ateca (2) átverés (17) Audi (18) Audi A6 (3) autó (13) autóbontó (2) autóimport (4) autólopás (2) automata váltó (2) autónepper (2) autós nyaralás (2) autóverseny (2) autó átvizsgálás (10) autó biztosítás (2) autó import (2) baleset (4) Bentley (2) biztosítás (4) BMW (2) Bogár (4) bontott alkatrész (2) Bora (2) Bosch (2) Budapest (3) California (3) CASCO (6) cikk (17) cikkek (374) Corrado (2) csalás (4) csalók (2) Cupra (3) CUPRA (2) Das WeltAuto (91) Debrecen (3) Debrecen Autó (2) dízel (9) dízel motor (9) Ducati (2) Duna Autó (2) e-tron (4) elektromos autó (8) eredetiségvizsgálat (3) ezeket az autókat veszik a magyarok (2) Fabia (2) Ford (6) Frank György (3) garancia (9) garanciális használtautó (3) garanciális használt autó (3) Genf (2) gépjármű nyilvántartás adatbázis (2) Golf (5) Győr (2) hasznalt (3) használtautó (105) használt autó (106) használt autós tippek (2) használt autós trükkök (2) használt autó vásárlási tanácsok (2) használt hibrid autó (2) hasznos (150) Herczig Norbert (2) hibrid autó (2) hirek (114) hogyan vegyünk használt autót (2) Hungaroring (3) I.D. R Pikes Peak (3) idős autó (3) idős használt (2) idős használt autó (2) így vegyünk használt autót (2) illegális szerviz (2) illegális szoftver (3) import (8) Istenes László (5) JAF (2) Jetta (2) jogi tanács (8) kabrió (2) karambol (3) Karoq (2) kárrendezés (2) KEKKH (3) keveset futott (2) KGFB (3) kilométeróra (4) kilométeróra tekerés (7) kisszines (99) kis színes (4) Lada (2) legnépszerűbb használt autó (2) Leon (2) Lupo (2) luxus autó (2) márkakereskedés (10) márkaszerviz (12) megbízható használt autó (2) Miklós Edit (2) minőségi használt autó (3) Nagykanizsa (2) NAV (6) nepper (5) nepper trükkök (2) NOx (2) nyaralás (2) nyárigumi (2) Octavia (3) Opel (5) Passat (2) piaci statisztika (7) Pikes Peak (5) Platán Autóház (2) Polo (3) Porsche (4) Porsche Hungaria (2) Quattro (2) rendszám lekérdezés (2) Scirocco (2) SEAT (9) (2) Skoda (19) Skoda Auto (4) start-stop (2) SUV (6) Suzuki (3) szponzoráció (4) T-Roc (2) T-rock (2) tanulmányautó (2) TDI (2) technológia (13) tippek (2) törésteszt (2) Transporter (3) tsi motor (3) tsi motor működése (2) tudta (9) újautó (9) új autó (2) új autó eladás (2) utángyártott alkatrész (2) Vento (2) versenyautó (3) versenysport (2) Vesta (2) vezetéstechnika (3) videok (31) Volkswagen (40) Volkswagen-csoport (4) Volkswagen-találkozó (3) webes ügysegéd (2) Címkefelhő