Karosszériaműhely: javítás után életveszélyes lett a kocsi

2017. 09. 22.

Fair_repair

Igen tanulságos az a Škoda gyári törésteszt, amely során két egyforma Octaviát megtörtek, és az egyiket a márkaszervizek által használt gyári technológia szerint javították ki, a másikat pedig nem. Az azonos módon megismételt teszt azt mutatta, hogy egy valódi balesetet a második kicsi vezetője nem élte volna túl.

Mielőtt elmerülnénk a fenti eset részleteiben essen szó arról, hogy a független műhelyekben a legjobb szándék ellenére sem tudják, miként kell javítani a nagy szilárdságú, melegen hengerelt acél karosszéria elemeket. Mivel a márkaszervizekkel ellentétben nem kapják meg a gyári technológiai leírást, nem tudhatják, hogy az adott karosszériában alkalmazott acélnak milyen tulajdonságai vannak, milyen eszközökkel és milyen módon kell javítani – mondta el Kiss Pál, a Porsche Hungaria szerviz-értékesítési igazgatója.

A márkaszervizek karosszéria műhelyei olyan útmutatót is kapnak, amely meghatározza, hogy bizonyos karosszériaelemeket hol kell vágni, ha cserére szorulnak. Nemritkán nagy ép részeket is ki kell vágni, hogy javítás után ismét olyan legyen az ütközési energiát elvezető kulcselemeknek a szilárdsága, ahogyan azt megtervezték, így balesetbiztonsági szempontból is visszaállítják az eredeti állapotot.

Ha egy hozzá nem értő végzi a javítást, csak a sérült részt vágja ki, fölhegeszti a másikat. De mi van akkor, ha az egy melegen kovácsolt elem, amit azért kell egyben kicserélni, mert csak úgy ad megfelelő védelmet?

A bevezetőben említett Škoda gyári törésteszt pedig úgy történt, hogy a két Octaviával súlyos oldalütközést szimuláltak: a bakot 50 kilométeres sebességgel belehajtották a B-oszlopba. Az egyik járművet hivatalos márkaszervizben a gyártó legfrissebb előírásainak megfelelően javították. A másikjármű a Kraftfahrzeugtechnisches Institut (KTI) laboratóriumába került, ahol egy olyan javítást szimuláltak, melynek a célja az volt, hogy a gépjármű minél hamarabb visszatérhessen a forgalomba,azonban a javítási eljárás nem felelt meg az aktuális gyári javítási előírásoknak. A javításokat követően mindkét gépkocsit ugyanúgy találták el az ütközőbakkal, ám a két karosszéria különböző mértékben sérült.

Fair_repair3

A márkaszerviz a kocsin a B-oszlop, a küszöb, az oldalfal, a tető és az ajtók javítását új, gyári eredeti alkatrészek felhasználásával végezte el. A KTI laboratóriumban a sérült B-oszlopot azonban hidegen kihúzták, az oldalfal alsó felét pedig részben kivágták és cserélték. Ez az eljárás azonban a szerkezeti szilárdság csökkenését okozta. A kivágott alkatrész nagymértékben hozzájárult ahhoz adeformációhoz, amimiatt súlyosan megsérültek volna az utasok.

Fair_repair2

A nem megfelelő javítás miatt ugyanis a B-oszlop ott tört el, ahová az új oldalfalat felerősítették. A küszöb hideg kihúzatása szintén csökkentette a teljes padlólemez és a B-oszlop alsó eleménekszilárdságát. A legfrissebb gyári előírások szerint végzett javítás esetében viszont a biztonsági paraméterekmegegyeztek egy új jármű paramétereivel.

A Das WeltAuto használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.

A bejegyzés trackback címe:

https://dasblog.hu/api/trackback/id/tr8513503089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kategóriák

4Motion (2) adás-vétel (11) ÁFA-csalás (5) akkumulátor (2) alvázszám lekérdezés (2) Amarok (2) Arona (2) asszisztens rendszer (9) Ateca (2) átverés (17) Audi (25) Audi A6 (3) Audi Q3 (2) autó (15) autóalkatrész (2) autóbontó (2) autódiagnosztika (2) autóimport (5) autójavítás (2) autólopás (2) automata váltó (4) autómentés (2) autonavigátor (2) autónepper (3) autószerelő-műhely (2) autós nyaralás (2) autóverseny (2) autó átírás (2) autó átvizsgálás (10) autó biztosítás (4) autó import (2) baleset (6) belső égésű (3) Belügyminisztérium (3) Bentley (2) benzines (2) biztosítás (6) biztosítás online (2) BMW (4) Bogár (6) bontott alkatrész (2) Bora (2) Bosch (2) Budapest (3) California (3) casco (2) CASCO (6) casco biztosítás (3) casco kalkulátor (2) cikk (17) cikkek (423) Corrado (2) csak a városban (2) csalás (4) csalók (2) csúszós út (2) CUPRA (2) Cupra (3) Das WeltAuto (96) Debrecen (3) Debrecen Autó (2) dízel (10) dízel motor (9) Ducati (2) Duna Autó (2) e-tron (5) egy töltéssel (2) eladó autók (2) eladó autók olcsón (2) elektromos autó (13) elektromos autózás (2) Eppel János (2) eredetiségvizsgálat (3) értékesítési számok (2) ezeket az autókat veszik a magyarok (2) Fabia (2) Ford (7) Frank György (4) garancia (9) garanciális használtautó (3) garanciális használt autó (3) Genf (2) gépjármű biztosítás (2) gépjármű nyilvántartás adatbázis (2) Golf (5) gumiabroncs (2) gumicsere (2) Győr (2) hagyományos (2) hamisítás (2) hamisított alkatrész (2) hamisítvány (2) hamis alkatrész (2) hamis autóalkatrész (2) hamis szoftver (2) hasznalt (3) használtautó (117) használt autó (118) használt autós tippek (3) használt autós trükkök (3) használt autó import (3) használt autó vásárlási tanácsok (2) használt hibrid (3) használt hibrid autó (3) használt hibrid autó vásárlás (3) hasznos (174) Herczig Norbert (2) hibrid (2) hibrid autó (4) hibrid autók (3) hibrid autók árai (2) hibrid autó akkumulátor élettartama (2) hibrid autó eladó (3) hibrid autó működése (2) hibrid jelentése (3) hibrid motor (3) hirek (127) hogyan vegyünk használt autót (3) Hungaroring (3) I.D. R Pikes Peak (3) idős autó (5) idős használt (2) idős használt autó (3) így vegyünk használt autót (2) illegális szerviz (3) illegális szoftver (4) import (8) importautó (2) Istenes László (5) JAF (3) Jármű Szolgáltatási Platform (2) Jetta (2) jogi tanács (8) JSZP (2) kabrió (2) karambol (4) Karoq (3) károsanyagkibocsátás (2) karosszéria (2) kárrendezés (2) KEKKH (3) keveset futott (3) KGFB (3) kilométeróra (5) kilométeróra manipulálás (2) kilométeróra tekerés (9) kisszines (112) kis színes (4) Kodiaq (2) kombi (2) kombi autó (2) környezetszennyezés (2) kötelező biztosítás (2) kötelező biztosítás árak összehasonlítása (2) kötelező biztosítás felmondása (2) külföldi autó (2) Lada (2) legjobb autó (3) legjobb autók (2) legjobb motorolaj (2) legnépszerűbb használt autó (3) Leon (2) lopás casco (2) Lupo (2) luxus autó (2) márkakereskedés (10) márkaszerviz (13) marketing kampány (2) megbízható autó (2) megbízható használt autó (3) Miklós Edit (2) milyen cascot érdemes kötni (2) minőségi használt autó (3) Mladá Boleslav (2) motor (3) motorolaj (2) Nagykanizsa (2) NAV (8) nepper (7) nepper bilincsben (2) nepper trükkök (3) NOx (2) nyaralás (3) nyárigumi (2) Octavia (4) olaj (2) olajcsere (2) online biztosítás kötés (2) Opel (8) opel astra (3) Passat (2) piaci statisztika (7) Pikes Peak (6) Pirelli (2) Platán Autóház (2) plug-in hibrid (3) Polo (3) Porsche (7) Porsche Hungaria (4) Quattro (2) rendszám lekérdezés (2) Scirocco (2) SEAT (12) (2) síelés (3) síelés autóval (3) Skoda (26) Skoda Auto (6) sportautó (2) start-stop (2) sufni szerviz (2) SUV (7) Suzuki (4) suzuki swift (2) szerviz (2) szponzoráció (4) T-Roc (2) T-rock (2) tanulmányautó (2) TDI (2) technológia (13) téligumi (3) téli kirándulás (2) téli kirándulás autóval (2) téli nyaralás (2) téli pihenés autóval (2) téli vezetés (2) téli vezetéstechnika (3) tippek (2) tisztán elektromos (4) törésteszt (5) Transporter (3) tsi motor (3) tsi motor működése (2) tudta (9) újautó (10) új autó (4) új autó eladás (2) új modell (2) utángyártott alkatrész (3) utazás (2) utazási tanácsok (2) Vento (2) versenyautó (3) versenysport (2) Vesta (2) veszélyes az idős használt autó (2) vezetéstechnika (3) videok (31) Volkswagen (48) Volkswagen-csoport (6) Volkswagen-találkozó (3) Volkswagen golf (2) Volkswagen Haszonjárművek (2) Volkswagen Tiguan (2) webes ügysegéd (2) zöld rendszám (3) Címkefelhő