Szén-dioxid kibocsátás – a dízel vagy az e-autózás a jobb?

2017. 11. 20.

elektromosautopixabay

A villanymotor a dízelmotor hatékonyságának két-, a benzinmotor hatásfokának pedig akár a háromszorosát is elérheti, így hatásfoka 80-96 százalék között lehet. Eszerint az elektromos autók hatásfoka valóban csodás, az elektromos autózásé viszont nagyon nem. Hogy is van ez?

Sokat ártott a dízel-személyautók hírnevének a nagy német, francia és olasz dízelmotorgyártók károsanyag kibocsátási botránya, pedig az csak az euro-ötös motorokat érintette, nem a most gyártott euro-hatosokat. Újabban ugyanakkor egyre több hír szól arról, melyik országban mikortól tiltják meg a belsőégésű motoros autók használatát, és mindenki úgy tekint az elektromos autókra, mintha attól minden környezetvédelmi gondunk megoldódna. Sajnos egyáltalán nem ez a helyzet.

Ha a világ szén-dioxid összkibocsátását nézzük, az elektromos autózás nemigen javít a helyzeten. Hogy miért? Mert a városokban ugyan nagymértékben javulhat a levegő minősége, hiszen a villanyautók kibocsátása nulla, azonban az elektromos áramot a legtöbb országban fosszilis tüzelőanyaggal működő hőerőművek biztosítják, amelyek hatásfoka meglehetősen alacsony. Ennélfogva hatalmas a hőerőművek környezeti lábnyoma.

Az Energetika című tankönyv alaposan részletezi, hány lépcsőn vész el a hőerőműben az energia, majd összegezve azt írja: „Ha a kazánba bevitt tüzelőanyagot vesszük alapul, a többlépcsős energiaátalakulás eredő hatásfoka a 23-35 %, tehát igen alacsony. 25 %-os hatásfokot véve alapul 1 kWh villamos energia (1 kWh hőegyenértéke: 3600 kJ) előállításához négyszer annyi energiát reprezentáló tüzelőanyagot (15075 kJ) kell a kazánba beléptetni.”

Ezzel szemben egy korszerű dízelmotor hatásfoka 45 százalék. De itt még nem állhatunk meg, mert a hőerőműben előállított villanyáram 5 százaléka elvész azon transzformátor állomáson ahol szállíthatóvá teszik az áramot. A nagyfeszültségű távvezeték ellenállása miatt is elveszhet ennyi, majd következik az a transzformátor, ami az elektromos áramot visszaalakítja kisfeszültségre. Mindezt összefoglalóan hálózati veszteségnek nevezzük, és a KSH kimutatása szerint a hálózati veszteség Magyarországon 13-15 százalékos. Ezt a veszteséget pedig hozzá kell számítani a hőerőmű alacsony hatásfokához.

Még inkább fokozódik az elektromos autózás környezeti szempontú hátránya a dízellel szemben, ha fel akarjuk tölteni az autónkat. Most tekintsünk el attól, hogy mikortól lesznek fizetősek a nyilvános e-töltő állomások, csak a töltési veszteségrekoncentráljunk. Igen, van ilyen, ami a kábel, a töltőberendezés és az akku melegedése folytán jelentkezik töltés közben. Ez a veszteség külső hőmérséklettől, az akku és a töltő típusától függően akár a teljes töltési energia 20-25 százalékát is kiteheti.

Ezeket a tényezőket sajnos nem szokás felsorolni, amikor az elektromos autózásról van szó, és nem vette figyelembe a Brüsszeli Szabadegyetem (VUB) és a Transport & Environment közös elemzése sem, amely szerint az EU 28 tagállamában 55 százalékkal lehetne csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást, hogyha a dízeleket elektromos autókra cserélnék.

Bár ilyen egyszerű lenne a megoldás! De a fentiekben láttuk, hogy korántsem az.

Vitathatatlan, hogy a levegő minőségének javítása érdekében városi használatra jelenleg nincs jobb, mint az elektromos autó. De ha valaki évente 20 ezer kilométernél többet vezet, a dízelnek nincs vetélytársa, és ez különösen vonatkozik a távolsági áruszállításra.

A Das WeltAuto használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.

A bejegyzés trackback címe:

https://dasblog.hu/api/trackback/id/tr1313503139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kategóriák

adás-vétel (11) ÁFA-csalás (5) asszisztens rendszer (9) átverés (17) Audi (36) autó (20) autóimport (5) autó átvizsgálás (10) autó biztosítás (5) baleset (11) biztosítás (9) BMW (5) Bogár (7) CASCO (7) cikk (18) cikkek (500) Das WeltAuto (98) dízel (10) dízel motor (9) e-tron (8) elektromos autó (28) elektromos autózás (12) elektromos motor (6) elektromos Volkswagen (7) Ford (8) garancia (9) Golf (7) gumiabroncs (6) gumicsere (5) hasznalt (6) használtautó (130) Használtautó (10) használtautó ár (6) használtautó budapest (9) használtautó garancia (10) használtautó garanciával (7) használtautó garanciával budapesten (9) használtautó garancia biztosítás (10) használtautó import (7) használtautó kereskedések (10) használtautó vásárlás (10) használtautó vásárlás garancia (9) használt autó (131) használt autók olcsón (8) használt autós átverés (5) használt autós csalás (6) használt autós csaló (6) használt autós csalók (6) használt autós tanácsok (8) használt autós tippek (10) használt autós trükkök (8) használt autó biztoskézből (7) használt autó budapest (5) használt autó import (9) használt autó importálás (6) használt autó vásárlás (8) használt autó vásárlási tanácsok (9) használt autó vásárlási tipp (8) hasznos (206) hirek (148) idős autó (7) illegális szoftver (5) import (8) Istenes László (5) jogi tanács (8) karambol (6) kilométeróra (5) kilométeróra tekerés (9) kisszines (137) márkakereskedés (10) márkaszerviz (13) megbízható használt autó (5) NAV (10) nepper (9) nyaralás (5) Opel (8) piaci statisztika (8) Pikes Peak (7) Porsche (10) SEAT (17) Skoda (33) Skoda Auto (8) SUV (12) technológia (13) törésteszt (10) tudta (9) újautó (14) új autó (7) versenyautó (6) versenysport (5) videok (31) Volkswagen (67) Volkswagen-csoport (9) Címkefelhő