Összetörték az idősödő autóját? Készítse elő a pénztárcáját.

2019. 07. 26.

idos-auto-baleset-biztositas.jpg

Valakinek beleszaladtak a 7 éves autójába, de az a biztosító, amellyel a vétkes megkötötte a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, nem fizette ki a teljes kárösszeget, hanem valami "avultatással" számolt.

Az avultatással kapcsolatban a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) az alábbi tájékoztatást adta:

„Az avulástatásra kőbe vésett szabályok nincsenek, emellett a piacon jelen lévő 14 biztosító gyakorlata eltérhet egymástól. De általánosságban a kötelező felelősségbiztosításnál az az alapelv, hogy az eredeti állapotot kell visszaállítani, így a példa szerinti összetört autó helyreállítását 7 éves alkatrészekkel kellene végezni. Ha a helyreállítás új alkatrésszel történt, akkor értékemelkedés miatt a biztosító avulás címén levonja az új alkatrész és a használt alkatrész értéke közötti különbözetet. Árnyalja a képet, hogy ha bontott vagy utángyártott alkatrésszel történik a javítás (nem gyári, új elem kerül beépítésre), akkor a fent leírt értékkülönbözet nem jelentkezik, így a biztosító nem alkalmaz levonást.

Mindent összevetve a szakértői gyakorlatra például dr. Melegh Gábor Gépjárműszakértés című könyve ad iránymutatást, hogy mely alkatrészeket, milyen idős koruktól, mekkora elhasználódás mellett kell avultatni, ha újjal pótolják őket. Ezzel a gyakorlattal érvényesül a PTK-ban szabályozott káron szerzés tilalma.”

Mi is az a „káron szerzés”

Az avultatás a káron szerzés tilalmából alakult ki, azzal a céllal, hogy a károsult ne kerüljön kedvezőbb anyagi helyzetbe, mint amilyenben a károkozás előtti pillanatban volt – magyarázta Újvári Zoltán ügyvéd.

Nézzünk néhány példát.

Nem kizárt, hogy a hét éves gépkocsi fényezése kopott, karcos volt. Ha ezek az elemek összetörnek, és az autó a helyreállítás során új fényezést kap, akkor jobb esztétikai állapotba kerül, mint a baleset előtt volt. Ezzel a károsult autója értékesebbé válik.

Képzeljük el, hogy a vétlen autó fékpofái 50 százalékosok voltak a karambol idején, viszont, ha a baleset miatt cserélni kell, nyilván csak újat lehet beszerelni. És ugyanez a helyzet, ha kiszakad az esetleg már lefutott, kopott gumiabroncs.

Különbséget kell tenni ugyanakkor az úgynevezett „kopó-forgó” alkatrészek (fék, fogaskerék, váltó alkatrészek, gumi, stb) és a gépkocsi más elemei között. A kopó-forgó alkatrészek szinte mindig avulnak. De például a fényezett karosszériaelem nem biztos, hogy avulni fog még akkor sem, ha a kocsi mondjuk 15 éves, mert lehet, hogy a gazdája óvta, vigyázta és hibátlan a fényezése. Ilyen esetben nincs ok az avultatásra.

Az avulás megállapításának módja, gyakorlata

Fontos tudni, hogy az avulás mértékének nincs egzakt, mérhető módja. A biztosítós kárrendezési gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a biztosító által a kárfelvétellel megbízott kárszakértő a kárfelvételi jegyzőkönyvön tünteti föl az avulás szükségességét és annak mértékét. Újvári Zoltán szerint ez egy teljesen szubjektív eljárás és a szakértő sem tévedhetetlen, ráadásul ő a biztosító teljesítési segédje, így nem elképzelhetetlen, hogy ha téved, akkor a károsult kárára téved, hogy ezzel is minimalizálja a biztosító kárkifizetésének az összegét.

A legfontosabb: a jegyzőkönyv

A kárfelvételi jegyzőkönyv arra szolgál, hogy a károkozó (vagy helyette a biztosító szakértője) és a károsult egy közös jegyzőkönyvben rögzítsék a balesettel kapcsolatosan keletkezett sérüléseket és azok kijavításának módját, valamint az avulás szükségességét és mértékét. A köztudatban egy indokolatlan tekintélytisztelet miatt az átlagember úgy áll egy ilyen kárfelvételhez, hogy a „biztosító megállapítja a kárt”. Ez téves felfogás – hangsúlyozta Újvári Zoltán, kiemelve: nem véletlenül kell azt a jegyzőkönyvet a károsultnak vagy megbízottjának is aláírnia. Ezzel ismeri el, hogy az abban foglaltak pontosak. A károsultnak JOGA van ahhoz, hogy ha neki nem tetszik az avulás alkalmazása, vagy annak mértéke, akkor saját hatáskörben ezt feltüntesse a kárfelvételi jegyzőkönyvön és csak ezt követően írja azt alá. Amennyiben ezt elmulasztja, később nagyon nehéz helyzetben van egy esetleges reklamáció során, míg ha megteszi, akkor jóval könnyben tud érvényt szerezni – akár bíróság útján is – igazának.

A Das WeltAuto garanciális használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.

A bejegyzés trackback címe:

https://dasblog.hu/api/trackback/id/tr7314977038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kategóriák

adás-vétel (11) ÁFA-csalás (5) asszisztens rendszer (9) átverés (18) Audi (40) autó (21) autóimport (5) autóverseny (5) autó átvizsgálás (10) autó biztosítás (5) baleset (12) benzines autó (5) biztosítás (10) biztosítás autóra (5) BMW (5) Bogár (7) CASCO (7) cikk (18) cikkek (524) családi autó (6) csalás (5) Das WeltAuto (98) dízel (11) dízel motor (9) e-tron (8) elektromos Audi (5) elektromos autó (31) elektromos autózás (13) elektromos motor (8) elektromos versenyautó (5) elektromos Volkswagen (7) Ford (10) garancia (9) Golf (8) gumiabroncs (7) gumicsere (5) hasznalt (6) Használtautó (11) használtautó (131) használtautó ár (6) használtautó budapest (9) használtautó garancia (10) használtautó garanciával (7) használtautó garanciával budapesten (9) használtautó garancia biztosítás (10) használtautó import (7) használtautó kereskedések (10) használtautó vásárlás (10) használtautó vásárlás garancia (9) használt autó (133) használt autók olcsón (8) használt autós átverés (5) használt autós csalás (6) használt autós csaló (6) használt autós csalók (6) használt autós tanácsok (8) használt autós tippek (10) használt autós trükkök (8) használt autó biztoskézből (7) használt autó budapest (5) használt autó import (9) használt autó importálás (6) használt autó vásárlás (8) használt autó vásárlási tanácsok (9) használt autó vásárlási tipp (8) hasznos (212) hirek (160) idős autó (7) illegális szoftver (5) import (9) importautó (5) Istenes László (5) jogi tanács (8) karambol (6) kilométeróra (5) kilométeróra tekerés (9) kisszines (143) legjobb autó (5) márkakereskedés (10) márkaszerviz (13) megbízható használt autó (5) NAV (11) nepper (9) nyaralás (5) Opel (8) piaci statisztika (8) Pikes Peak (7) Porsche (10) SEAT (18) Skoda (34) Skoda Auto (8) SUV (15) suv autó (5) Suzuki (5) technológia (13) téligumi (6) törésteszt (11) tudta (9) újautó (15) új autó (8) új modell (5) versenyautó (8) versenysport (6) videok (32) Volkswagen (74) Volkswagen-csoport (10) Címkefelhő