Romlik a hazai gépjárműállomány átlagéletkora
A tavalyi év statisztikái alapján 8,5 százalékkal csökkent az érdeklődés a hazai használtautók iránt, ezzel szemben viszont jelentősen, 71 százalékkal nőtt a külföldről behozott autók száma. Ez utóbbi tendencia jót is tehetne a hazai piacnak, mivel azonban jellemzően tíz évnél idősebb gépjárművek érkeznek a határon túlról, így ez sem segíti elő a gépjárműállomány fiatalodását.
Az utolsó negyedév hozta a legjobb számokat a használtautó piacon 2012-ben, októbertől decemberig ugyanis 105.990 autó cserélt gazdát Magyarországon. 2011-hez képest azonban ez a három hónap produkálta a legrosszabb időszakot, ugyanis akkor 14,2 százalékkal több autót vettek használtan (2011: 123.476 db). Az egész évet figyelembe véve összességében is csökkenésről számolhatunk be: 2012-ben 403.720 gépkocsit vettek másodkézből, ami 2011-hez képest 8,5 százalékos (2011: 441.085 db), 2010-hez viszonyítva pedig 3,7 százalékos (2010: 419.333 db) visszaesést jelent. Az apadó kereslet a használtautó kereskedő cégeknél is érzékelhető volt, ők 5,9 százalékkal kevesebb üzletkötés racionalizáltak 2011-hez képest (2012: 125.061 db; 2011: 132.851 db; 2010: 125.443 db).
Mint a tavalyi év korábbi szakaszaiban már tapasztalható volt, 2012-ben a hazai piacon kieső autócseréket jelentős mennyiségű külföldi autó pótolta: 53.533 gépkocsi érkezett a határon túlról, ami 71 százalékkal több a 2011-es (2011: 31.312 db), és 202,5 százalékkal (!) több a 2010-es adatokhoz (2010: 17.698 db) képest. „A változást egyértelműen a csökkenő regisztrációs adónak köszönhetjük, mivel idén már jóval olcsóbban lehetett hazánkban négykerekűt forgalomba helyezni. A tendencia alapvetően nem tenne rosszat a gépjárműállománynak, mivel a nyugat-európai autók általában jobban felszereltek az itthoniaknál, azonban az import kocsik nagy része tíz évnél idősebb, így ezek az autók javarészt csak rontanak a helyzeten” – vélekedett Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója.
A belföldi átírások során a kategóriák megoszlása nem változott, így az alsó-közép- (121.948 db) és a kisautó (113.198 db) kategóriából választottak legtöbben gépkocsit. A külföldről behozott autók esetében ezzel szemben a felső-közép kategória volt a legkedveltebb 14.475 regisztrációval, ami 27 százalékos részesedést jelent e területen.
A márkák használtautó forgalmazásának élmezőnyét továbbra is az Opel vezeti 14,1 százalékos (57.177 db) részesedéssel, mögötte a Suzuki szerepel 11,5 százalékkal (46.603 db), illetve a Volkswagen 9,4 százalékkal (38.065 db). A prémium kategóriájú autók közül legtöbben BMW mellett döntöttek (13.724 db), a bajor márka tízedik helyen zárt az összesített rangsorban, tizenegyedik lett a Mercedes (12.271 db) és tizenkettedik az Audi (12.018 db). A típusok versenyét ismét az Opel Astra (30.797 db) nyerte, bár mindössze pár autóval előzi meg a Suzukit (29.104 db), harmadik helyre azonban fellépett a Ford Focus (12.028 db), megelőzve a Volkswagen Golfot (11.588 db). Az import autók esetében a vásárlók a magasabb kategóriájú autókat jobban szerették, legtöbben 3-as BMW-t (3.429 db), Volkswagen Golfot (2.502 db) és Volkswagen Passatot (2.365 db) hoztak be országunkba.
A legtöbb autócserét Budapesten (105.848 db) és Pest Megyében (57.141. db) realizálták, de Bács-Kiskun Megyében (21.200 db), Borsod-Abaúj-Zemplén Megyében (20.164 db) és Győr-Moson-Sopron Megyében is jelentős mennyiségű kocsit vásároltak. A legkevesebb átírást Vas Megyében (8.784 db), Tolna Megyében (7.647 db) és Nógrád Megyében (5.123 db) regisztrálták.
„Amíg a hazai újautók esetében nem tapasztalunk változást, addig a használtautó piac sem kap vérfrissítést, ami az idei évre is azt vetíti előre, hogy a külföldről behozott autók száma továbbra is jelentős lesz” – mondta el Horváth Zoltán. „Éppen ezért úgy gondolom, hogy egyre nagyobb figyelmet kell fordítani erre a területre, pontosabban azon vásárlók tájékoztatására, akik a határon túlról hoznak gépkocsit, mivel az autók minősége gyakran hagy kívánnivalót maga után. A vevők ugyanis sok esetben nincsenek tisztában azzal, hogy biztonság, környezetvédelem és megbízhatóság szempontjából sokszor a hazai átlagnál is rosszabb használtautók kerülnek piacra” – tette hozzá a márkaigazgató.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.