Több ezer huszonéves kocsit importált Magyarország
A gépjárműadó szerkezetének módosítását jó megoldásnak tartaná a Das WeltAuto márkaigazgatója arra nézve, hogy ne öregedjen el végképp a magyar járműállomány. Frank György ugyanakkor aláhúzta, hogy a nyugdíjasokat nem lenne helyes emelt adóval sújtani, mert megtartották a még aktív korukban vásárolt kocsijukat.
Ha visszatekintünk a 2016-os évre, a használtautópiacon azt láttuk, hogyfolytatódott az átírások számának 2012 óta tartó növekedése. Négy éve 404 ezer autó cserélt gazdát, de 2016 első háromnegyed évében már több mint 608 ezer.Ez azt mutatja, hogy egyre többen szeretnének használt autót venni, ami önmagában jó hír, az viszont nem, hogy nehéz viszonylag fiatal, jó állapotban lévő modelleket találni.
A használt-import ugyanis egyre inkább a koros modellek felé tolódik. A 16-20 évesek aránya 17-ről 18 százalékra emelkedett, viszont 23 százalékról 21-re mérséklődött a legfeljebb 5 éves kocsiké. És ami még kirívóbb, a tavalyi egy százalékról idén kettőre emelkedett a 20 évesnél idősebb importautók aránya. Mivel szeptember végéig közel 143 ezer autó érkezett külföldről, mintegy 3500 darab huszonéves autó került az országba. Nincs annyi old-timer gyűjtő, hogy ennyi autót vásároltak volna, tehát biztosra vehető, hogy ezek nagy része nyilvánvalóan részt vesz a napi forgalomban.
Nem azzal riogatok, hogy külföldről roncsok jönnek, mert alapvetően nyilván a jobb állapotúakat hozzák be: a baj az, hogy ezek magasabb szennyezőanyag kibocsátású, kevésbé biztonságos autók, mint a legfeljebb öt évesek.
Olyan ez, mint a kazánok esete. Ma már csak bizonyos előírásoknak megfelelő, elektronikával vezérelt, kevesebb káros anyagot kibocsátó korszerű kazánok kerülhetnek forgalomba. Pedig a régi kazántípusok is felfűtötték a lakást, csak éppen több tüzelőanyaggal, miközben nagyobb a halálos szén-monoxid mérgezés veszélye.
Az lenne a megoldás, hogy ne lehessen a mai kedvező feltételekkel forgalomba helyezni az öreg autókat. Emellett a jelenlegi adóterheket úgy kellene módosítani, hogy ne legyen olcsóbb egy öreg, füstös autó fenntartása, mint egy korszerű, fiatal autóé. Például a motor teljesítményén alapuló gépjárműadó összege nagyobb mértékben függjön a környezetvédelmi besorolástól – mondta Frank György, kiemelve ugyanakkor, hogy csak akkor változzon az adó mértéke, ha gazdát cserél az idős autó. Egy nyugdíjast nem lenne helyes emelt adóval sújtani, mert megtartotta a még aktív korában vásárolt kocsiját. Aki viszont most vesz egy húsz éves, 3000 köbcentis dízelmotoros autót, fizesse meg az árát. Ne legyen olcsóbb egy ilyen kocsi fenntartása, mintha venne egy fiatal, környezetbarátabb modellt.
A piac szempontjából kívánatos lenne, hogy különböző pénzügyi szabályzók módosításával legalább a magyar áfa-csalók dolgát megnehezítse a törvényhozás. Tudomásunk szerint előkészítés alatt van egy ilyen törvénymódosítás.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.