Ezért nincs tájékoztatás telefonon az autók előéletéről
Többször érte vád az importőröket azzal kapcsolatosan, hogy miért nem szolgáltathatnak ki adatokat bárkinek egy adott autóval kapcsolatosan. Legutóbb egy Totalcar cikk (ami ide kattintva olvasható) foglalkozott ezzel a témával. Hogy érthető legyen a másik oldal álláspontja, összefoglaltuk az okokat.
2011-ben Herr Müller átveszi a szalonban vadonatúj Volkswagen Passatját. Dízel autót választ, mert napi 300 km-t ingázik az otthona és a munkahelye között. Az autóba gyorsan mennek a kilométerek, egy év alatt túl is van a 80.000 kilométeren. Az autót rendszeresen viszi márkaszervízbe és összesen 3 évig használja. Utoljára 210.000 kilométernél vizsgáltatta, majd 2014-ben, az aktuálissá váló 240.000 kilométeres szerviz elvégzése előtt (hiszen sváb) eladja az autót egy fiatal kollégájának.
Az új tulajdonos csak napi 250 kilométert ingázik és már nem hordja márkaszervizbe az autót, esetleg néha olajat cserél benne. Az autóba 2016 végéig így 370.000 kilométer kerül és kezdenek előjönni a hibák: lengéscsillapítókat, katalizátort és részecskeszűrőt kellene cserélni benne. Mivel a javítás költséges, az autó bekerül egy használtautó kereskedésbe.
A magyar nepper lecsap a kocsira: ideális autó, olcsón meg lehet venni a sok kilométer és javítási szükségletek miatt. Itthon „okosban” egy szürkeműhelyben gyorsan kiütik a katalizátor belsejét, és kiiktatják a részecskeszűrőt, ami miatt ugyan füstöl kicsit az autó, de nálunk ennyi belefér. A kilométer órát potom 9.000 Ft-ért visszapörgeti egy házhoz jövő gyorsszolgálat: - Mennyire kéri a mester? - Legyen 180.000, mert az még hihető, de nem riasztó. És máris ott díszeleg a murvás kereskedés udvarán a mindössze 180.000 kilométert futott, frissen szervizelt autó (emlékezzünk,tényleg járt itthon egy szakbarbár kezei között!).
Hamar akad is egy érdeklődő az autóra. A leendő vevő még a nepperrel együtt elviszi az autótegy márkakereskedésbe és ott kérnek egy állapotvizsgálatot. Itt tájékoztatják őket, hogy a VW szervizek adatbázisa szerint 2014-ben lett volna esdékes a 240.000 km-es szerviz, ami eleddig elmaradt. Értelmes ember ilyenkor veszi a kalapját és otthagyja a neppert az ócska autójával együtt.Az autó a szervizben megkapja a manipulált kilométeróráért járó flag-et a rendszerben, ami örök bélyegként rajta is marad.Ha viszonta nepper telefonon megtudhatta volna az autó pontos szerviz előéletét, mert a szervizek emberbaráti szeretetből minden szembejövő kezébe nyomják azt, akkor nem 180.000-re, hanem 220.000-re pörgetteti az órát, és bemondásra flag sem jár az autó gyári nyilvántartásába. Ezután vajon mennyivel több átvert autós lenne, aki szidná a „gyenge minőségű” VW-t, mert 185.000 km-nél már egy csomót rá kell költeni a javításokra.
A történetből megérthetjük, miért írja elő a VW konszern az adatvédelmet. Minden becsületes vevőnek és eladónak az az érdeke, hogy a márkaszervizek ne szivárogtassák ki a szervizmúlt adatait. Hivatalos német becslések szerint a Németországban gazdát cserélő használt autók harmadának vissza tekerték már a kilométeróráját* (valószínűleg ebből a harmadból származik a legtöbb Kelet Európába importált használt autó). A kilométeróra tekerő bűnözők igyekeznek olyan értékre tekerni az órákat, amik reálisnak tűnnek a tapasztalatlan és naiv ügyfelek szemében. Erre „remek bizonyítékul” is szolgálnának, ha egy tekert óra kijelzőjén nem kisebb a mutatott érték a gyári szerviz adatbázisban levő utolsó bejegyzésnél. Ha a márkaszervizek telefonon adnának tájékoztatást bárkinek a legutolsó bejegyzésekről, a csalók számára rögtön meg lenne a támpont, hogy meddig pörgethetik vissza a kilométerórát a lebukás veszélye nélkül.
A szigorúbb adatszolgáltatás tehát a csalások visszaszorítása, azaz a leendő vevők érdekében történik.
*Forrás:
https://www.adac.de/infotestrat/fahrzeugkauf-und-verkauf/gebrauchtfahrzeuge/tacho-manipulation/
A Das WeltAuto használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.