Így dolgozik a Das WeltAuto tesztmestere
Korábbi posztjainkban többször említettük, hogy a Das WeltAuto egy használtkocsi felvásárlása előtt, majd az eladásra történő felkészítés során elvégzett javítások után egyaránt felméri annak állapotát. Nézzük, hogyan is megy az állapotfelmérés, amikor azt is észre veszik, ha a kormánylégzsák helyére hungarocellt tömnek.
Riczel Károly tesztmester minden egyes állapotfelmérést próbaúttal kezd, és ha a próbaút során bármilyen rendellenességet tapasztal, annak okát a szervizben azonnal megszüntetik. A műhelyben elsőként a karosszéria állapotát vizsgálja meg. Előbb a festés vastagságát és minőségét ellenőrzi, aztán felemeli kocsit és alulról is megnézi, hogy a fenéklemezen, illetve a küszöbnél nem talál-e sérülést, vagy nagyobb javításra utaló jelet.
„Egy karambolos autót huzatópadon olyan állapotba lehet hozni, hogy avatatlan szem ránézésre nem veszi észre a javítást. Közlekedésbiztonsági szempontból az ilyen javítások komoly veszélyt is rejthetnek, hiszen ha nem a gyári előírásoknak megfelelően végezték a javítást, drasztikusan lecsökkenhet a karosszéria szilárdsága. A szilárdságvesztés pedig azt jelenti, hogy a gyűrődő zóna nem biztosít elegendő védelmet egy karambol esetén. Másrészt az autó élettartama is csökkenhet, ha nem a gyár által előírt felületvédelemmel látják el a merevítő- és tartóelemeket. Az idő előtti korrózió pedig szintén idő előtti szilárdságvesztést okozhat” – mondja a Porsche Pest Das WeltAuto tesztmestere, rámutatva, hogy nagyobb sérülés szakszerűtlen javítása következtében előfordulhat, hogy a karosszéria fő merevítői nem kerülnek vissza pontosan a helyükre, nem lesz megfelelő a futómű geometria, így a kocsi menet közben félrehúzhat, a gumik rendellenesen kophatnak. Ezért rutinból megnézik az abroncs futófelületét, mert az aszimmetrikus gumikopás erre, valamint a lengéscsillapító hibájára egyaránt utal.
Az autó legdrágább része a karosszéria és a fényezés, ezért meg kell vizsgálni, hogy a lehető legjobb állapotban van-e. Először a tetőt mérik meg, mert az a legvédettebb, utána minden elemet, még a küszöböt és doblemezt is, hogy nincs-e eltérés a gyári festékvastagságtól. A festék vastagsága sok mindent elárul, például a karosszéria nem megfelelő javítását, ezért egy-egy elemet öt ponton mér meg Riczel Károly, mert vannak olyan jól sikerült javítások, amelyeket ránézésre nem lehet észre venni, de a műszer megmutatja, hogy ott már dolgoztak a lemezen.
A tesztmester 30 éves tapasztalata alapján az alvázvédelmet is ellenőrzi, mert vannak olyan márkák, amelyek erre nem áldoztak sokat. (A német gyártók tulajdonában lévő márkák alvázvédelmi, korrózióvédelmi szempontból a legjobbak közé tartoznak különösen a kőfelverődések elleni masszív viaszos réteg különbözteti meg őket a más gyártmányoktól.)
Ezután a diagnosztikai műszerrel lekérdezik a fedélzeti hibatároló adatait. Ez afféle fekete dobozként ellenőrzi az autó komplex elektronikus működését és tárolja a hibákat. Ha menet közben bármilyen hiba lép fel, annak nyoma marad. Így nem csak a motor működésével kapcsolatos anomáliák derülnek ki, hanem az is, ha hibás a légzsák vagy az ABS rendszer. „Egyes ravasz emberek egy ellenállás beiktatásával védik ki, hogy világítson egy-egy hibát jelző kontroll lámpa. És találtam már olyat is, hogy a kormánylégzsák helyére hungarocellt tömtek” – idézi fel a trükköket a tesztmester, aki ugyanakkor hangsúlyozza: nem szerelnek szét, nem bontanak meg semmit, amíg arra a tulajdonos erre engedélyt nem ad: „engedélyt kérünk az üléshuzat eltávolítására is, mert értek már meglepetések. Sokszor egy üléshuzat nem azért van fönn, hogy újkora óta védje a kárpitot, hanem, hogy eltakarjon valamit”.
Természetesen nem maradhat ki az elektromos hálózat, valamint annak ellenőrzése sem, hogy szivárog-e valamilyen folyadék. A vizsgálat során megnézik a futómű a lógását, a keréktárcsa deformáltságát, sőt, még a gumiabroncs profilját és gyártási évét is. Mert hiába futott keveset az autó, hiába nem kopott a futófelület, egy 8-10 éves abroncsot le kell cserélni, mert elöregedett, és a legváratlanabb pillanatban okozhat balesetet.
A Das WeltAuto minőségi használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.