Ne dobd el az autót
Az áprilisi havazás idején a fél ország már nyári gumival vezetett, ezért igen fontos lenne, hogy mindenki tisztában legyen autója – és persze a saját – képességeinek határával – mondta Kőrös András, a Hungaroring területén működő Groupama Tanpálya vezető instruktora.
Manapság az autóvezetői képességeket alaposan próbára teszi, hogy sok helyen még nem foltozták be a téli fagy és a tavaszi esők által kimosott kátyúkat, és mondani sem kell, hogy ha víz töltött meg egy jó mély kátyút, a belehajtó autósnak a hirtelen erős rándítás komoly gondot okozhat. A tavasz amúgy is olyan évszak, amikor nem árt óvatosnak lenni, hiszen élénkül a vadak mozgása, és a nászidőszak, vagy az utódok születése megváltoztatja az állatok viselkedését, és alkonyat táján akár a legváratlanabb pillanatban vágtathat át az úton néhány őz vagy szarvas.
Kőrös András külön felhívta a figyelmet arra, hogy tavasszal nagy számban jelennek meg az utakon a biciklisek és a motorosok. Az utóbbiak reflexei télen megkopnak, tehát csak némi megszokási időszak után szabad úgy húzniuk a gázt, mint nyár végén. Ráadásul az autósoknak ismét figyelniük kell a tükröket a lassú cammogás közben is, nem jön-e egy motor a záróvonalon, vagy a két kocsisor között. Az óvatosság és a tréning ugyanakkor azoknak az autósoknak is tanácsos, akik gyakorlatlanságuk tudatában télen inkább nem vezetnek.
„Nem az a cél, hogy úgy vezessenek a Tanpálya látogatói, mint egy akciófilm főhőse, hanem, hogy mindig uralni tudják a kocsijukat” – hangsúlyozta a vezető instruktor, hozzá téve: a Tanpálya abban nyújt segítséget, hogy a vezető összehangolódjon a saját autójával, és tudja, hogy az egy hirtelen kormánymozdulatra hogyan fog reagálni. A vezetőnek tapasztalatból kell tudnia, mit várhat a menetstabilizálótól, az ABS-től, és mit tegyen, ha a félrekapott kormány és a túlkorrigálás miatt beleng az autó, aminek – nagy sebességnél – többnyire bukfenc a vége. Azok a kormánymozdulatok, amik 80-90-nél még éppen elférnek, lehet, hogy 95-nél már „eldobják” az autót.
A vezetéstechnika gyakorlása évszaktól független. A tanpálya speciális műgyanta felülete nem a téli útviszonyokat szimulálja, hanem arra szolgál, hogy kis sebességnél is el tudjuk érni az autó olyan kitörését, ami gyakran következik be autópályákon ráfutások, megpördülések alkalmával. A locsolt műgyanta felület úgy csúszik, mint a letaposott hó, és vízfal akadályokat, bójákat is használunk a manőverezési gyakorlatoknál. A manőverezést és az autó kezelését kis sebességnél lehet gyakorolni, büntetlenül el lehet menni a határokig, és az autós 30-40 kilométeres sebességnél megtanulja, mit tegyen és mit ne, ha 60-80-100-nál megcsúszik vagy pördül a kocsi.
„Nem csak az szokott balesetet okozni, ha valaki nem kellő intenzitással reagál egy veszélyes közlekedési szituációra, hanem az is, ha ijedtében túlreagálja. Előfordul, hogy csak jelez az autó: mondjuk egy alulkormányzott szituációban kezdi kifelé tolni az orrát a kanyarban. Ilyenkor elég lehet egy gázelvétel, egy alig mozdított kormánnyal. Azonban ha valaki ijedtében rááll a fékre, vagy még beljebb rántja a kormányt, akkor
1. végleg kisodródhat,
2. akár meg is pördülhet.
Ezért gyakran visszük az ügyfeleket rántópadra is, ahol megtanulhatják, mi a teendő, ha kifarol az autó” – mondta el Kőrös András.
A Das WeltAuto használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.