Az utolsó szalmaszál: a márkaszerviz
„Nemrégiben behoztak egy valahol frissen javított autót, hogy hidegen nehezen jár az után, hogy vezérműlánc feszítőt cseréltek benne. Megbontottuk a motort, kiderült, hogy amikor kicserélték a feszítőt, a vezérlés elmozdult. Összeszerelték, ráindítottak, de amikor ráindítottak, a vezérműtengely végén lévő, kúpos rögzítésű lánckerék egy kicsit elmozdult. Ezért a tengelyen már nem tudtak annyit állítani, hogy hidegen optimális legyen a motor működése. Olyannyira nem volt optimális, hogy az elhangolódott vezérlés miatt a szelepek beleütöttek a dugattyúba. Emiatt persze fel kellett újítani a hengerfejet” – meséli Válint Péter, a Porsche Pest szervizvezetője, hozzátéve, hogy nincs rosszabb, mint egy elszúrt javítás után helyrehozni egy motort.
Mint mondja, a független szervizekhez sok képzett szerelő került a márkahálózatokból a 2008-as autóipari recessziót követően, amikor sok márkaszerviz zárt be országszerte, de hiába volt a maguk idejében naprakész a tudásuk, az azóta nem frissült. Az újabb modelleket már csak tapasztalati úton ismerték meg, nem a márkaszervizekben szokásos oktatások során, másrészt a függetleneknél sokszor nincsenek meg szükséges a célszerszámok minden típusra.Ezért hiába alacsonyabb ott az óradíj, ha amiatt kell kétszer annyi időt fordítani a hiba kijavítására, mert se diagnosztikai szoftver, se célszerszám, se mai technológiai ismeret.
„Egy A8-nál, Touaregnél, Q7-nél sok esetben úgy kezdődik a javítás, hogy szereld ki a motort váltóval együtt az autóból, mert másként nem férsz hozzá azokhoz a csavarokhoz, alkatrészekhez, amiket ki szeretnél cserélni. Például motorolaj szivárgáskor vagy lambdaszonda csere esetén is egy V-nyolcas motornál, vannak esetek, amikor ki kell szerelni a motort. Ha nincs az erre tervezett hidraulikus asztal, a gépkocsihoz illeszkedő tartótüske készlettel a szerelő nem tud hatékonyan és szakszerűen dolgozni” – mondja a szervizvezető.
Egy másik példa: manapság egyre több modellben találunk adaptív tempomatot, aminek a radar szenzorja 100-120 méterre néz előre. Nagyon nem mindegy, hogy karosszériajavítás után néhány milliméterrel nem néz félre. Ugyanez a helyzet a sávelhagyásra figyelmeztető és egyéb asszisztens rendszerekkel, amelyek pontos működésétől életek függenek. Ezért a karosszériajavítás után a szenzorokat újra kell kalibrálni, amit a márkaszervizben egy erre a célra kiképzett szakember végez. A szakszerű beállításhoz itt a gyártó által előírt szoftvereken és diagnosztikai berendezéseken kívül még kalibráló táblák is szükségesek.
A javítások során rengeteg olyan hiba van, amit csak gyári célszerszámmal, vagy szoftverrel lehet kijavítani, amivel nem minden esetben rendelkeznek a független szervizek.
A Das WeltAuto használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.