Komolyan: miért importálunk múlt századi kocsikat?
Már csak öt százalékkal bővült a használt autó import június végéig, noha egy évvel korábban még 28 százalékos volt az import növekedése. A behozatal meglehetősen vegyes képet mutat: van lakóautó, veterán Škoda Felicia és nagyon sok az alaposan lehasznált felső kategóriás kocsi.
Elszomorodik, aki végigpörgeti a használt személygépjárművek első féléves magyarországi forgalomba helyezési listáját. Az nem lehet, hogy ennyi veteránautó-bolond lenne hazánkban, aki múlt században készült modelleket gyűjt. Mert az még érthető, hogy június végéig behoztak egy 1960-as Škoda Feliciát, hiszen ez a kabrió a maga idejében még Nyugat-Európában is kapós volt. Az 1964-ben készült Volga M21 landolása is világos: a veterántalálkozókon fogjuk viszontlátni. De hogy mit lehet kezdeni a rondasági világbajnok ’79-es Zaporozseccel vagy egy 1993-as Subaru Imprezával, azt már elképzelni sem lehet. És ezek csak egyedi darabok, viszont a német presztízsmárkák modelljei között nagyon nagy arányban találunk múlt századi darabokat.
Amíg tavaly az egész évben 142 ezer külföldről származó gépkocsit regisztráltak, addig az idei első félévben 73 468 darabot, amelyek közül 45 268 készült 2008 előtt, és egyáltalán nem ritka a 20 évnél öregebb modell.
„Évről-évre több tízezer 2002 előtt készült gépkocsi kap magyar rendszámot, olyan modellek, amelyek súlyosan szennyezik a környezetet, állapotuk rossz, előéletük ismeretlen” – mondta Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója, aki szerint sokat javítana a helyzeten, ha változnánaka forgalomba helyezéssel kapcsolatos jogszabályok. Mert amíg a rendszer ösztönzi az öreg autók megvásárlását, addig nem várható, hogy az emberek a fiatal, megbízható gépkocsit vesznek.
„Tapasztalataink szerint továbbra sem javult a külföldi kocsik megbízhatósága: az a ritka, ha nem pörgették vissza a kilométerórát, és számtalan olyan esettel találkozunk, amikor darabokból összerakott, ámde hiba nélkülinek hirdetett kocsit adnak el a mit sem sejtő ügyfélnek. Gyakori az is, hogy a vevők biankó szerződéssel hozzák el az autót, így az eladó a tranzakció után elérhetetlenné válik, ezáltal pedig lehetetlen később érvényesíteni a szavatossággal kapcsolatos igényeiket” – mondta el a márkaigazgató, hozzátéve, hogy akülföldről hozott fiatal gépkocsik esetében jellemző trükk még az ÁFA-csalás, ami révén a jogszabályokat kijátszó kereskedő 27 százalékos árelőnyre tehet szert. Az import tehát veszélyes üzem, ezért csak ismert előéletű, ellenőrzött gépkocsit vegyünk, mégpedig megbízható kereskedőtől.”
A DataHouse forgalomba helyezési összesítése azt mutatja, hogy legnagyobb számban a felső- és az alsó-középkategóriásautót (18 738 illetve 15 048 darab), valamint családi egyterűt (13 297) vásároltak az első félévben. Jóllehet az importstatisztikát 8853 darabbal a Volkswagen vezeti az Opel (7845) és a Ford (7255) előtt, a presztízsmárkák rögtön a dobogósok után következnek. Hat hónap alatt 5215 használt BMW, 4818Audi és 4536 Mercedes kapott magyar rendszámot.
A Das WeltAuto használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.