Karosszériaműhely: javítás után életveszélyes lett a kocsi
Igen tanulságos az a Škoda gyári törésteszt, amely során két egyforma Octaviát megtörtek, és az egyiket a márkaszervizek által használt gyári technológia szerint javították ki, a másikat pedig nem. Az azonos módon megismételt teszt azt mutatta, hogy egy valódi balesetet a második kicsi vezetője nem élte volna túl.
Mielőtt elmerülnénk a fenti eset részleteiben essen szó arról, hogy a független műhelyekben a legjobb szándék ellenére sem tudják, miként kell javítani a nagy szilárdságú, melegen hengerelt acél karosszéria elemeket. Mivel a márkaszervizekkel ellentétben nem kapják meg a gyári technológiai leírást, nem tudhatják, hogy az adott karosszériában alkalmazott acélnak milyen tulajdonságai vannak, milyen eszközökkel és milyen módon kell javítani – mondta el Kiss Pál, a Porsche Hungaria szerviz-értékesítési igazgatója.
A márkaszervizek karosszéria műhelyei olyan útmutatót is kapnak, amely meghatározza, hogy bizonyos karosszériaelemeket hol kell vágni, ha cserére szorulnak. Nemritkán nagy ép részeket is ki kell vágni, hogy javítás után ismét olyan legyen az ütközési energiát elvezető kulcselemeknek a szilárdsága, ahogyan azt megtervezték, így balesetbiztonsági szempontból is visszaállítják az eredeti állapotot.
Ha egy hozzá nem értő végzi a javítást, csak a sérült részt vágja ki, fölhegeszti a másikat. De mi van akkor, ha az egy melegen kovácsolt elem, amit azért kell egyben kicserélni, mert csak úgy ad megfelelő védelmet?
A bevezetőben említett Škoda gyári törésteszt pedig úgy történt, hogy a két Octaviával súlyos oldalütközést szimuláltak: a bakot 50 kilométeres sebességgel belehajtották a B-oszlopba. Az egyik járművet hivatalos márkaszervizben a gyártó legfrissebb előírásainak megfelelően javították. A másikjármű a Kraftfahrzeugtechnisches Institut (KTI) laboratóriumába került, ahol egy olyan javítást szimuláltak, melynek a célja az volt, hogy a gépjármű minél hamarabb visszatérhessen a forgalomba,azonban a javítási eljárás nem felelt meg az aktuális gyári javítási előírásoknak. A javításokat követően mindkét gépkocsit ugyanúgy találták el az ütközőbakkal, ám a két karosszéria különböző mértékben sérült.
A márkaszerviz a kocsin a B-oszlop, a küszöb, az oldalfal, a tető és az ajtók javítását új, gyári eredeti alkatrészek felhasználásával végezte el. A KTI laboratóriumban a sérült B-oszlopot azonban hidegen kihúzták, az oldalfal alsó felét pedig részben kivágták és cserélték. Ez az eljárás azonban a szerkezeti szilárdság csökkenését okozta. A kivágott alkatrész nagymértékben hozzájárult ahhoz adeformációhoz, amimiatt súlyosan megsérültek volna az utasok.
A nem megfelelő javítás miatt ugyanis a B-oszlop ott tört el, ahová az új oldalfalat felerősítették. A küszöb hideg kihúzatása szintén csökkentette a teljes padlólemez és a B-oszlop alsó eleménekszilárdságát. A legfrissebb gyári előírások szerint végzett javítás esetében viszont a biztonsági paraméterekmegegyeztek egy új jármű paramétereivel.
A Das WeltAuto használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.