Karosszériaműhely: javítás után életveszélyes lett a kocsi

2017. 09. 22.

Fair_repair

Igen tanulságos az a Škoda gyári törésteszt, amely során két egyforma Octaviát megtörtek, és az egyiket a márkaszervizek által használt gyári technológia szerint javították ki, a másikat pedig nem. Az azonos módon megismételt teszt azt mutatta, hogy egy valódi balesetet a második kicsi vezetője nem élte volna túl.

Mielőtt elmerülnénk a fenti eset részleteiben essen szó arról, hogy a független műhelyekben a legjobb szándék ellenére sem tudják, miként kell javítani a nagy szilárdságú, melegen hengerelt acél karosszéria elemeket. Mivel a márkaszervizekkel ellentétben nem kapják meg a gyári technológiai leírást, nem tudhatják, hogy az adott karosszériában alkalmazott acélnak milyen tulajdonságai vannak, milyen eszközökkel és milyen módon kell javítani – mondta el Kiss Pál, a Porsche Hungaria szerviz-értékesítési igazgatója.

A márkaszervizek karosszéria műhelyei olyan útmutatót is kapnak, amely meghatározza, hogy bizonyos karosszériaelemeket hol kell vágni, ha cserére szorulnak. Nemritkán nagy ép részeket is ki kell vágni, hogy javítás után ismét olyan legyen az ütközési energiát elvezető kulcselemeknek a szilárdsága, ahogyan azt megtervezték, így balesetbiztonsági szempontból is visszaállítják az eredeti állapotot.

Ha egy hozzá nem értő végzi a javítást, csak a sérült részt vágja ki, fölhegeszti a másikat. De mi van akkor, ha az egy melegen kovácsolt elem, amit azért kell egyben kicserélni, mert csak úgy ad megfelelő védelmet?

A bevezetőben említett Škoda gyári törésteszt pedig úgy történt, hogy a két Octaviával súlyos oldalütközést szimuláltak: a bakot 50 kilométeres sebességgel belehajtották a B-oszlopba. Az egyik járművet hivatalos márkaszervizben a gyártó legfrissebb előírásainak megfelelően javították. A másikjármű a Kraftfahrzeugtechnisches Institut (KTI) laboratóriumába került, ahol egy olyan javítást szimuláltak, melynek a célja az volt, hogy a gépjármű minél hamarabb visszatérhessen a forgalomba,azonban a javítási eljárás nem felelt meg az aktuális gyári javítási előírásoknak. A javításokat követően mindkét gépkocsit ugyanúgy találták el az ütközőbakkal, ám a két karosszéria különböző mértékben sérült.

Fair_repair3

A márkaszerviz a kocsin a B-oszlop, a küszöb, az oldalfal, a tető és az ajtók javítását új, gyári eredeti alkatrészek felhasználásával végezte el. A KTI laboratóriumban a sérült B-oszlopot azonban hidegen kihúzták, az oldalfal alsó felét pedig részben kivágták és cserélték. Ez az eljárás azonban a szerkezeti szilárdság csökkenését okozta. A kivágott alkatrész nagymértékben hozzájárult ahhoz adeformációhoz, amimiatt súlyosan megsérültek volna az utasok.

Fair_repair2

A nem megfelelő javítás miatt ugyanis a B-oszlop ott tört el, ahová az új oldalfalat felerősítették. A küszöb hideg kihúzatása szintén csökkentette a teljes padlólemez és a B-oszlop alsó eleménekszilárdságát. A legfrissebb gyári előírások szerint végzett javítás esetében viszont a biztonsági paraméterekmegegyeztek egy új jármű paramétereivel.

A Das WeltAuto használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.

Aktuális kínálatunk, kategóriák szerint

A bejegyzés trackback címe:

https://dasblog.hu/api/trackback/id/tr9613503089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kategóriák

adás-vétel (11) ÁFA-csalás (6) akkumulátor (5) asszisztens rendszer (9) átverés (18) Audi (47) autó (21) autóimport (5) autóverseny (5) autó átvizsgálás (10) autó biztosítás (5) baleset (16) benzines autó (5) biztonság (5) biztosítás (10) biztosítás autóra (5) BMW (5) Bogár (12) Budapest (5) Caddy (6) CASCO (7) cikk (18) cikkek (568) családi autó (6) csalás (6) csúszós út (5) Das WeltAuto (102) dízel (12) dízel motor (9) e-tron (8) elektromos Audi (6) elektromos autó (34) elektromos autózás (13) elektromos motor (8) elektromos versenyautó (5) elektromos Volkswagen (8) Ford (12) garancia (10) Golf (11) gumiabroncs (10) gumicsere (5) gyorshajtás (7) hasznalt (6) Használtautó (12) használtautó (133) használtautó ár (6) használtautó budapest (9) használtautó garancia (10) használtautó garanciával (8) használtautó garanciával budapesten (9) használtautó garancia biztosítás (10) használtautó import (7) használtautó kereskedések (10) használtautó vásárlás (11) használtautó vásárlás garancia (9) használt autó (134) használt autók olcsón (8) használt autós átverés (5) használt autós csalás (6) használt autós csaló (6) használt autós csalók (6) használt autós tanácsok (8) használt autós tippek (10) használt autós trükkök (8) használt autó biztoskézből (7) használt autó budapest (5) használt autó import (9) használt autó importálás (6) használt autó vásárlás (8) használt autó vásárlási tanácsok (9) használt autó vásárlási tipp (8) hasznos (219) hibrid (5) hibrid autó (6) hirek (178) idős autó (7) illegális szoftver (6) import (9) importautó (5) Istenes László (5) Jármű Szolgáltatási Platform (5) jogi tanács (8) karambol (6) kilométeróra (5) kilométeróra tekerés (10) kisszines (163) közlekedés (5) legjobb autó (5) márkakereskedés (10) márkaszerviz (13) megbízható használt autó (5) NAV (12) nepper (9) Nürburgring (5) nyaralás (5) Octavia (6) Opel (9) piaci statisztika (8) Pikes Peak (8) Porsche (13) Porsche Hungaria (8) SEAT (22) Skoda (43) Skoda Auto (9) Skoda Kamiq (5) Skoda Octavia (6) SUV (19) suv autó (6) Suzuki (5) tanulmányautó (5) technológia (13) téligumi (7) törésteszt (12) Transporter (5) tudta (9) újautó (18) új autó (12) új modell (5) versenyautó (8) versenysport (7) videok (32) Volkswagen (90) Volkswagen-csoport (12) Volkswagen Golf (7) Címkefelhő