Golf VII törésteszt - Olcsó alkatrésszel drága javítás
Mindenkit érhet baleset. Szerencsére a balesetek 45 százaléka egyszerű rácsúszás: kis sebességgel megy neki a kocsi valaminek.A kár nem jelentős, de az autó és tulajdonosa szempontjából nagyon nem mindegy, hogy márkaszervizben és gyári alkatrészekkel végzik-e a javítást, vagy nem.
Mivel a javítási költségek csökkentése érdekében gyakran utángyártott alkatrészekkel helyettesítik az eredetieket, a Volkswagen konszern kiválasztotta a hetedik generációs Golf ötolyan alkatrészét, ami frontális ütközésnél gyakran megsérül: hűtőmaszk, kereszttartó, lökhárító burkolat, motorháztetőés sárvédő. Ezekből az utángyártott darabokat független járműtechnikai intézetek összehasonlították a gyáriakkal, és kiderült, hogy az utángyártottaknagy részének anyagösszetétele, kialakítása és terhelhetőségenem felelt meg a gyári követelményeknek. Például a rozsdásodást gátló cinkréteg és az alapozás fele sem volt a gyárinak, a kereszttartó szilárdsága pedig az eredetihez képest csak 21 százalékos volt.
Érdekes eredményt hozott a Golf-hetesekkel végzett az összehasonlító törésteszt is. Az azonos módon végzett ütköztetés után az egyik kocsit eredeti, a másikat utángyártott alkatrészekkel javították meg. Az utóbbiak esetében a nem megfelelő méretpontosság és a nagy időráfordítást igénylő egyengetési munkák jelentősen megnövelték a munkára fordított időt, így kérdésessé vált az utángyártott alkatrészekkel végzett javítás költségelőnye.
Ezután ismét elvégezték a 40 százalékos átfedésű töréstesztet: az autókat 15 kilométeres sebességgel engedték a baknak.
Már első látásra feltűnt, hogyaz utángyártott alkatrészekkel javított Golfon mennyivel nagyobb sérülések keletkeztek. A vizsgáló laborban természetesen szétszedték az autókat, és minden alkatrész sérülését gondosan dokumentálták. Megállapították, hogy az utángyártott alkatrészekkel javított gépkocsinál 38 alkatrészt kellett kicserélni, mígaz eredeti alkatrészekkel megjavított kísérleti gépkocsinál csak 15 egység szorult cserére.
Ennek legfőbb oka a Yih Sheng cég által gyártott kereszttartó volt. A kereszttartó energiaelnyelő elemének tartományában, az anyagvastagság az eredetinek csak 65 százaléka volt. Még jelentősebb különbséget mértek a kereszttartó szilárdságánál, ami a Volkswagenének csak 21 százalékát nyújtotta. Nem is volt képes a mozgási energia tervezett mértékű felvételére, ezért kirobbant a vezető és a mellette lévő utas légzsákja, a térdlégzsák, és megsérült a szélvédő valamint műszerfal. Mindössze 15 kilométeres sebességnél…
Így aztán az utángyártott alkatrészekkel ütköztetett Golf helyrehozása –egyebek között a hosszabb javítási idő miatt – háromszor annyiba került, mint azé, amelyet gyári alkatrészekkel javítottak ki az első ütköztetés után.
Az összehasonlítóteszt vezetője a KraftfahrzeugtechnischeDienstleistungen GmbH (KTD - Gépjárműtechnikai Szolgáltató Kft.)volt, a teszteket pedig a Dekra Automobil GmbH, a DEKRA CertificationGmbH és a Continental AG támogatásával végezték el.
Elrettentésül mellékeljük a fenti intézetek mérési eredményeit, amelyben összehasonlították a Volkswagen AG alkatrészeit az utángyártottakkal.
A Das WeltAuto Volkswagen kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.