Még nem késő átnézetni az autót
Mielőtt nagy bundában beállít az igazi tél, érdemes (nagyon ajánlott) betérni egy márkaszervizbe, egy szezonális átvizsgálásra.
A néhány éves autók esetében mindenképpen ajánlatos az akkumulátor műszeres ellenőrzése, amikor kiderül, hogy érdemes-e még az akkuval nekivágni a télnek vagy nem. Mert nincs annál kellemetlenebb, mint amikor egy hidegdecemberi éjszaka után reggel nem indul az autó. A márkaszervizekben sokszor előfordul, hogy nyáron jelzik az ügyfélnek, már öregecske az akku, de a tulajdonos úgy véli, nem kell még cserélni. De amikor fagypont alá süllyed az éjszakai hőmérséklet, az élettartamának vége felé járó akkumulátor egyszer csak nem akar életre kelni reggel. Egy akku élettartama általában ezer töltés-kisütés, ami általában 4-5 éves megbízható használatot jelent.
A téli felkészítés során nemcsak a folyadékszintet kell ellenőrizni, hanem azt is, hogy a hány fokos a folyadék fagyáspontja. Ezt Magyarországon – biztos, ami biztos alapon – legalább mínusz 18 fokra kell beállítani, mert ha valaki véletlenül vízzel tölti föl (sajnos előfordul az ilyen), akkor simán szétfagy, elreped a hűtő. A szervizben azért is ellenőriztetni kell a töltöttséget, nehogy valahol eresszen a rendszer. Mert ha egyszer levegős lesz a hűtőrendszer, nyáron „megfő” a motor, télen viszont a fűtés sem működik.
Az ablakmosó folyadék sem mellékes, hiszen az első fagyok megérkeztével nem ritka, hogy befagy a tartály, mert benne maradt a nyári, nem fagyálló folyadék. Ilyenkor a tartály megrepedhet és elromolhat a szivattyú elektromos motorja is, aminek a cseréje kicsit többe kerül, mint a fagyálló mosófolyadék.
A csapadékosabb időjárás beköszöntével megnő az ablaktörlő lapátok jelentősége. Az esős, ködös estéken nem mindegy, hogy csíkosan tisztít, maszatol, vagy jól ki lehet látni a szélvédőn. Ilyen apróságon akár egy baleset is múlhat. Ha esik a hó, vagy a lapátra ráfagy a víz, egy régi, merev, esetleg megrepedezett lapát már nem látja el megfelelően a feladatát.
Nemcsak a gumiabroncsnak, hanem a futóműnek is fontos szerepe van a tapadásnál. Ha a lengéscsillapító nem működik megfelelően, egy nagyobb úthiba miatt előfordulhat, hogy valamelyik oldal nem tapad megfelelőnek, és elpattog az autó az útról. Ezért ezt is ellenőrizni szokták a márkaszervizekben a tél előtti átvizsgálások alkalmával.
Mivel télen rövidek a nappalok, a világítás különösen kiemelt szempont az átvizsgálás során. Az idősebb autóknál azt is meg kell nézni, hogy a fényszóróbúra mennyire mattult, mert az izzó ugyan hibátlan, de a felület homályosodása akár 50 százalékkal is ronthatja a fényszóró hatásfokát. Azt pedig mondani sem kell, hogy egy korán sötétedő estén nem mindegy, hány méterre látunk. A szervizben viszont néhány ezer forintért ragyogóan fel lehet políroztatni, és olyan lesz, mint az új.
A Das WeltAuto használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.