Auto Bild – a téli abroncson 4 milliméteres profilmélység kell
Ha végigsétálunk egy nagyobb parkolóban, tíz kocsi közül 2-3 kerekén még mindig nem látunk téli abroncsot. Pedig fagyok idején a nyári abroncs fékútja akár négyszeresére is nőhet.
A nyári abroncs jóval keményebb kompozit anyagból áll, mint a téli, hiszen arra tervezték, hogy az 50-60 fokra hevült aszfalton se kenődjön. Egy ilyen keményebb gumi a hideg útburkolaton viszont nem tapad – a fékút akár a háromszorosára, négyszeresére is nőhet –, és kátyús kanyarban képes elpattogni az útról, ahelyett, hogy az íven tartaná a kereket. Ezért kell lecserélnünk az abroncsokat a sokkal lágyabb szerkezetű téliekre. A csere alkalmával a márkaszervizben azt is megvizsgálják, nincs-e rendellenes kopás az abroncson. Ha egyik fele kopottabb, vagy kagylós kopást találnak a szakemberek, az futóműbeállítási vagy lengéscsillapító problémára utal. Ez egy öreg abronccsal együtt drasztikusan csökkenti a tapadást.
De arra is különösen ügyelni kell, hogy a mintázat profilmélysége megfelelő legyen. Ellenkező esetben a mintázat nem tudja a futófelület alól elvezetni a latyakot. Az Auto Bild friss tesztje például azt bizonyította, hogy a 2 milliméteres profilmélység már nem elegendő. Igaz, a magyar jogszabály a nyári és a téli gumik esetében egyaránt 1,6 millimétert jelöl meg alsó határként, de esős időben ez még a nyári abroncsoknál sem elég. Az Auto Bild pedig olyan tesztet végzett négy évszakos abroncsokkal, amely során háromféle 185/65 R15-ös gumit szereltek egy tesztkocsira: újat, 4 milliméteres és 2 milliméteres profilmélységűt.
Több gumiabroncsgyártó termékét kipróbálták havas, vizes és száraz aszfalton, és csak két abroncs, a Michelin Cross Climate +, illetve a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 mutatkozott biztonságosnak, ha a profilmélység 2 milliméterre csökkent.
Január elsejétől már csak olyan téli abroncsok forgalmazhatók Németországban, amelyeken az M+S mellett a három hegycsúcsos, „alpesi” szimbólum is szerepel. A nemrégiben hatályba lépett rendelet szerint annak hiányában a gumi nem minősül téli abroncsnak. Pedig 2010 óta az M+S jelű abroncsok is télieknek számítottak, ám a német közlekedési hatóság célszerűnek látta a szigorítást.
Az M+S (mud + snow) jelöléssel ellátott abroncsok különleges mintázati kialakításuknak, alapanyag-összetételüknek és szerkezeti felépítésüknek köszönhetően sokkal nagyobb vonóerő-átadást biztosítanak sárban és hóban, mint egy normál gumiabroncs. Azonban ez önmagában egyáltalán nem jelenti, hogy téli abronccsal van dolgunk, hiszen az M+S a négy évszakos és néhány 4x4-es gumiabroncs oldalfalán is megtalálható.
A 2018. január 1-je előtt gyártott téli gumiabroncsok csak 2024. október 1-ig használhatók Németországban, ha azok oldalfalán az M+S jelzés mellett nem látható a három hegycsúcs, vagyis a Three-Peak-Mountain-Snowflake (3PMSF) jelzés.
A Das WeltAuto használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.