Mi is a Volkswagen városi közlekedési tippje, a MOIA?
A taxisoknál tiltott az utastársítás, vagyis, hogy több, ugyanabba az irányba tartó utast szállítsanak. Erre való az iránytaxi, ami nálunk a hetvenes években rövid ideig működött, de a kísérlet hamar hamvába holt. A modern idők, vagyis az utak zsúfoltsága és a nagyvárosi parkolóhely hiány azonban mindig újabb ötleteket kényszerítenek ki. Az első volt a car sharing, vagyis az autó megosztás, de ideje megismerkednünk a ride-pooling, vagy más néven a ride-sharing fogalmával, ami az iránytaxi és az utastársítás kombinációja.
Magyarország első elektromos autó megosztó szolgáltatása 2016 novemberében indult Budapesten, mégpedig 45 Volkswagen e-up! gépkocsival. A szolgáltatás egy mobil applikáció és egy weboldal segítségével működik. A kocsikat a felhasználók az okos telefonjaikon keresztül foglalhatnak le, a rendszer pedig a perc alapú használat után egyszerűen megterheli a megadott bankkártyát.
És most nézzük, hogyan mit talált kia Volkswagen-csoport fiatal mobilitási cége, a MOIA. Először is tudnunk kell, hogy ezen a néven egyszerre ismerkedhetünk meg egy elektromos járművel és egy közlekedésszervező rendszerrel. Ez utóbbi az ügyfelek számára készült mobiltelefonos alkalmazást is tartalmaz, amellyel kényelmesen rendelhetnek járművet, illetve fizethetik ki utazásukat. Az alkalmazás már a megrendelést megelőzően tájékoztat, mikorra várható a jármű és mennyibe kerül majd az út. Különleges pooling-algoritmus gyűjti össze a hasonló úticélú ügyfeleket, illetve gondoskodik a járművek magas kihasználtságáról.
A szolgáltatást tavaly október óta valós üzemi körülmények közötthúsz Volkswagen T6 Multivan gépkocsival tesztelik Hannoverben, és az idei év végén, Hamburgban áll üzembe az újonnan fejlesztett járműveket is magába foglaló, teljes rendszer.
A MOIA, mint jármű tisztán elektromos hajtású minibusz, ami akár hat utas számára is kényelmes helyet kínál. A járművet kifejezetten a ride-sharing szolgáltatások számára tervezték, így az utastér kialakításakor ügyeltek arra, hogy a bőséges lábtér mellett ahhoz is elegendő hely legyen, hogy minden ülést kényelmesen el lehessen érni. Az ülések olyan kényelmi funkciókat is kínálnak, mint a tompítható olvasólámpa és az okostelefonok töltésére szolgáló USB-csatlakozó. Minden autó gyors WLAN-kapcsolatot is biztosít. A be- és a kiszállást kifejezetten e célra kialakított, automatizált ajtó és kapaszkodó könnyíti. A csomagok a vezető melletti tágas és jól belátható tartóban kaptak helyet, mint a londoni taxikban.
A 300 kilométeres hatótávú jármű akkumulátora mintegy 30 perc alatt tölthető fel kapacitása 80 százalékáig, és fejlesztése mindössze tíz hónapig tartott – mondta el Ole Harms, a MOIA vezérigazgatója, hozzátéve, hogy különböző üzemeltetői modellekre is lehetőség nyílik, amelyek a megrendelő városokkal közösen alakíthatók ki.A cég a Volkswagen-csoport százszázalékos tulajdonú leányvállalata, amely Berlinben, Hamburgban és Helsinkiben működve mobilitási szolgáltatásokat fejleszt, valamint partneri együttműködést folytat városokkal, illetve helyi közösségi közlekedési vállalatokkal. Ride-pooling szolgáltatása modulrendszerű megoldás az egyéni közlekedés visszaszorítása, illetve a nagyvárosok közúti infrastruktúrájának hatékonyabb kihasználása szolgálatában.
A Das WeltAuto Volkswagen kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.