Nehezebb dolga lesz az autóimport csalóinak
A tisztességes használtautó kereskedőket eddig hátrányosan érintette, hogy a külföldről származó használt autókat simán forgalomba lehetett hozni eredetvizsgálat nélkül. A sok csalásnak esélyt adó rendszer azonban az év elején megváltozott.
A frissen hatályba lépett jogszabály szerint január elseje óta a külföldről belföldi üzemeltetés céljából behozott használt járművet akkor lehet forgalomba helyezni, ha a „jármű származás-ellenőrzése, illetve a jármű jogi helyzetének tisztázása megtörtént, előzetes eredetiségvizsgálatát elvégezték, valamint a jármű külföldi forgalmi engedélyében szereplő adatokat igazolták”. Emellett a származási országban ki kell vonni a forgalomból, hogy az autónak véletlenül se legyen két rendszáma.
Ideje volt az eddigi engedékeny rendszer megváltoztatásának, mert amíg a magyar rendszámos kocsiknak minden egyes tulajdonosváltásakor kötelezően át kell esniük az eredetiség-vizsgálaton, addig a külföldről származó használtkocsik eredetvizsgálat nélkül is kaphattak magyar rendszámot.
„Nagyon jó, hogy teljes körűen kötelezővé tették az eredetvizsgálatot, mert visszás helyzet volt, hogy autók százezreit anélkül tudták forgalomba helyezni Magyarországon, hogy ellenőrizték volna: nem több darabból összetákolt, vagy lopott-e véletlenül. Amikor évek múltán tovább akarta adni a tulajdonos az autót, az akkor már kötelező eredetvizsgán a derült fény a beavatkozásra. Minden évben több olyan eset került nyilvánosságra, amikor egy mit sem sejtő tulaj kocsiját lefoglalták, mert kiderült, valamelyik nyugati ország rendőrsége keresi. A jóhiszemű magyar tulajdonos így aztán reménytelenül futhatott a pénze után. Most végre a magyar és a külföldről származó használt autók egyenlő feltételekkel, egy biztonsági szűrés után kerülhetnek új tulajdonosukhoz” – kommentálta a jogszabályváltozást Frank György, a Das WeltAuto hálózat márkaigazgatója, hozzátéve, hogy ezentúl egyenlő esélyt kap egy magyar és egy külföldi használt autó a piacon.
Frank György szerint ugyan nem tökéletes az eredetvizsgálat rendszere, de így is sok csalásra derít fényt. A márkaigazgató meggyőződése, hogy az eredetvizsgálat bevezetése révén estek tizedére az autólopások hazánkban, ugyanakkor rámutatott egy veszélyre is. A villanyautózás illetve a hibrid modellek elterjedése valószínűleg ismét növelni fogja a lopási kedvet, hiszen a millió forintos akkumulátorokat jelenleg nem látják el egyedi azonosítóval. Ennek előszele, hogy a Toyota Priusokat már viszonylag nagy számban lopják, mert az akkumulátort könnyen el lehet adni. A 8-10 éves modellekben az akkucsomagok már cserére szorulnak, és „nincs olcsóbb a lopottnál”.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.