Ezért veszélyes idős autót venni használtan
A tavalyi évben három rekord is megdőlt az autópiacon: soha ennyi használtautó nem cserélt gazdát, minden eddiginél több importált használtautó került forgalomba és a magyar autóállomány átlagos kora átlépte a 14 évet. Ez utóbbi főleg közlekedésbiztonsági szempontból rossz hír.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a személykocsi állomány átlagos kora 2006-ban és 2007-ben volt a legalacsonyabb, 10,3 év, és azóta évről-évre növekedve értünk el 2017-ig, amikor átléptük a 14 évet is.
Igaz, a múlt évtizedben azért csökkent le a magyar autópark kora, mert akkor voltak divatban azok a nagyon csábító, nulla kezdőrészlettel kínált 10 éves hitelkonstrukciók, amik révén ugyan pörgött az új autók piaca, de nagy kárt is okozott. Ugyanis sok olyan ember is vett autót, aki nem engedhette volna meg magának, vagy adott esetben csak kisebbet vehetett volna. Aztán következett a devizahitelek törlesztésének drágulása. Emiatt az új autó eladások évekig alacsony szinten voltak, az autóállomány minősége pedig romlott.
A miértre Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója adja meg a választ.
Vegyünk egy régi használt autót, amely átlagos korú, kb. 14 éves. Egy ilyen gépjármű passzív balesetvédelmi rendszerei nagyságrenddel fejletlenebbek, mint a korszerűbb, legfeljebb 5 éves autóké. Sok olyan frontális karambolról érkeznek tudósítások, ahol modern autó ütközik össze egy 10-15 éves modellel. A modernből különösebb sérülés nélkül szállnak ki az utasok, míg a múlt évtized elején készült kocsiban ülők igen gyakran életüket vesztik. Mindez annak ellenére, hogy két azonos tömegű autó ütközött össze. Annyit fejlődött ugyanis a technika, hogy sokkal biztonságosabbak az új autók. Főként ezért szomorú a járműállomány elöregedése, mert arányaiban több az utasait kevésbé védő modell az utakon.
A környezetet is súlyosan károsítják az idős autók
Arról nem is beszélve, hogy ha egy „átlagos” 14 éves autó károsanyag kibocsátása a maga idejében meg is felelt minden előírásnak, az azóta eltelt évek során biztosan romlottak az értékek, az előírások által szabott léc pedig magasabbra került.
Hány éves autót érdemes venni? Egy idős autó havi szervizdíja vagy egy fiatal gépkocsi lízing költségei kedvezőbbek?
Egy 15 éves autó fenntartási költségei is nyilván magasabbak, mint egy keveset futott néhány évesé, és az üzembiztonságuk is gyengébb. Számos olyan alkatrész van egy autóban, ami elmegy 12-14 évig, aztán egyik pillanatról a másikra elromlik. Szerelőink nem ritkán találkoznak olyan esettel, hogy egyszer csak elfolyt a motorolaj vagy a hűtőfolyadék. Egy átlagos, középkategóriás, idős használt kocsi 1-1,5 millió forintos forgalmi értékét már nem növeli, ha esetleg több százezer forintot is arra áldozunk, hogy üzemben tartsuk. A magyar használt autók piacán a korosabb olcsó autókat viszik a fogyasztók, azonban a fenntartási költségeket sok esetben nem veszik figyelembe.
Viszont ha egy fiatal használt autót veszünk meg lízingkonstrukcióban, akkor van egy tervezhető költségünk, aminél viszont nem fog többe kerülni az autó. Viszonzásul egy megbízható használt autót kapunk mindazokkal a baleset- és üzembiztonsági felszereléssel, ami a mai autókhoz jár.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.