Megvesszük az öreg német dízeleket?
Sopánkodhatunk azon, hogy csak tavaly 37 ezer, 15 évesnél öregebb kocsit hoztak be az országban, és hogy az elmúlt években folyamatosan nőtt a használtautó import volumene. Minden eddiginél nagyobb használtkocsi-behozatal előtt állunk, ha a németek egyes városaik belterületéről kitiltják a dízel-autókat.
Az egész azzal kezdődött, hogy a Lipcsében lévő szövetségi közigazgatási bíróság szerint – szükség esetén – ki lehet tiltani a dízelautókat Düsseldorf és Stuttgart belvárosából. Vagyis a tartomány helyett a városvezetés is jogszerűen tehet ilyen lépést. A döntés precedens értékű, ugyanakkor a bíróság határozatában elvárta az arányosság elvének teljesülését, vagyis csak végső esetben tilthatók ki a dízelautók, és adni kell időt az átállásra.
Előbb olyan tervek láttak napvilágot, hogy Stuttgart lehet az egyik első olyan nagyváros, ahová nem hajthatnak be a 2005 januártól 2009 szeptemberig gyártott Euro 4 kategóriájú dízelautók, valamint az az előttiek. Erre március elején úgy értesült a Der Spiegel, hogy nem csak az Euro 5-ös vagy annál régebbi, hanem a modernebb, Euro 6-os besorolású autókat is kitilthatják a német nagyvárosokból a lipcsei szövetségi bíróság döntését követően.
A Transport & Environment tanulmánya szerint az Euro5-ös motorok nitrogén-oxid határértéktúllépésében a leginkább érintett márkák a következők: Renault (Dacia), Land Rover, Hyundai, Opel (Chevrolet) és a Nissan. Az az Euro6-os motorok esetében pedig a Fiat (Alfa Romeo és egy beszállítói megállapodás miatt a Suzuki is), a Renault (Nissan, Dacia és Infiniti), az Opel (Vauxhall), a Hyundai és a Mercedes.
A nitrogén-oxid kibocsátás tekintetében az Euro 5-ös motorral szerelt autók közül a Seat, a Honda, a BMW (Mini), a Ford és a Peugeot számít a legtisztábbnak, míg az Euro 6-osok közül a Volkswagen-csoport márkáiszerepeltek nagyon jól. A Volkswagent a Seat, a Skoda és az Audi követte, majd a BMW (Mini) és a Mazda következett a sorban.
Azt még a német döntéshozók sem tudják, végül is mikor, milyen körzetekben és milyen autók közlekedését fogják korlátozni, de már Londonban is konganak a harangok: egy törvénytervezet szerint London bizonyos kerületeiből még idén kitiltanák a benzines és a dízel autókat egyaránt. Eleinte csak a reggeli és az esti dugó idejére aztán később bármi lehet. Például elektromos autózás. Aminek az üzemanyagát nem sújtja jövedéki adó, és nem a használata helyén szennyezi a környezetet, hanem ott, ahol a hőerőmű van. De ott aztán nagyon, ami persze a légkört szennyezi és átalakítja (üvegházhatás).
Az elektromos autózás elterjedése persze kárt okozna a magyar gazdaságnak is, gondoljunk csak a szentgotthárdi és a győri motorgyárra, vagy a Continental makói és váci tömlőgyárára, ahol belsőégésű motorokhoz készülnek a gömitömlők.
Németország hagyományosan dízel-ország volt, ahol a múlt évtized egyes éveiben a 60 százalékot is meghaladta az új autóeladásokban a dízelmotoros modellek aránya. Még a világválság előtt voltunk, a nagy kombikat, SUV-okat pedig dízelmotorral vették meg. A válság után a német gazdaság hamar talpra állt, úgyhogy az újra jelentősen bővülő újautó piacon nagyjából 50 százalékos részesedést értek el a gázolajos kocsik. Aztán jött a gyakorlatilag minden nagy gyártót érintő dízelbotrány, úgyhogy idén januárban már csak a német piac egyharmadát fedték le a dízelmotoros személyautók.
Mindez azt jelenti, hogy rövidesen nagy számban jelennek meg nálunk is az odaát a forgalomból kikopott vagy kizárt dízelautók. Hiszen egy ilyen korlátozás alaposan le fogja nyomni a használt dízelek árát, és akkor megindul az áradat: még több öreg autót fognak importálni. A tizenéves dízelek karbantartására azonban áldozni kellene, és félő, egyre több elhanyagolt, gázadáskor fekete füstöt kilövellő autó jelenik meg a magyar utakon.
A német dízelautó állomány
Kategória Millió db Arány (%)
Euro 6 2,68 17,7
Euro 5 5,93 39,3
Euro 4 3,47 23,0
Egyéb 3,02 20,0
Összesen 15,09 100
Forrás: KBA, Portfolio
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.