Autós fekete lyuk a bontóknál

2018. 04. 16.

autobonto2.jpg

Nem kizárt, hogy a Központi Statisztikai Hivatal által nyilvántartott közel 3,5 milliónál jóval kisebb a magyar személyautó állomány. Az olyan kocsikat ugyanis, amelyeket valami illegális bontóban ad el tulajdonosuk, előszeretettel, mint lopottat jelentik be, hogy a tulajdonos mentesüljön az adó- és biztosítás-fizetési kötelezettségtől. Az autó adatai pedig tíz évre az úgynevezett átmeneti kivonási kategóriába kerülnek, ugyanakkor valóságos járműként jelennek meg a KSH kimutatásában – tájékoztatott Lukács Pál, a kecskeméti Neumann János Egyetem járműtechnológia tanszékének vezetője.

Ha meg akarunk szabadulni a bármi okból eladhatatlanná vált autótól, irány a bontó! A legtöbb legális bontó azt mondja, ingyen otthagyhatjuk a kocsit, cserébe kiállítják a bontási igazolást, amivel ki lehet vonatni a forgalomból, de ha a tulajdonos mégis szeretne egy kis pénzt, egy illegális bontóban15-20 ezer forintra is számíthat.

Hogy is van ez?

Egy illegális autóbontó körülbelül kétszer annyi pénzt tud kihozni egy roncsautóból, mint a regisztrált bontó, hiszen a fekete bontónak alig vannak költségei: nincs bejelentett munkavállalója, nem költ a veszélyes hulladék tárolására és elszállítására, nem költ a műbizonylatolásra. Ez utóbbi a kibontott alkatrész értékesítésének feltétele, de a szürke zónában nem ismerik. (Bontott gépjárműalkatrész csak akkor hozható forgalomba Magyarországon, ha az regisztrált autóbontó a hulladékstátuszból kivette, minősítette és a megfelelő papírokkal ellátta. Vagy olyan bizonylattal, ami jelzi, hogy közlekedésbiztonsági szempontból megfelelő, és bevizsgálás nélkül építhető be, vagy olyannal, ami felhívja a figyelmet, hogy az alkatrész csak az után építhető be, ha szakember bevizsgálta.)

Sok a fű alatti üzlet a bontókban

A fekete bontó fémhulladék áron 15 forintot fizet az 1200 kilós autó kilójáért, vagyis összesen 18 ezer forintot. A gyakorlott szemű bontós egy pillanat alatt felméri, mit hasznosíthat belőle, és mivel feketén ad-vesz, nem fog műbizonylatot adni ahhoz az alkatrészhez, amit elad. A műanyag, gumi, üveg, olaj, megy az erdőszélre és a csatornába, és ezáltal lényegesen több pénzt fog keresni, mint a legális bontó, amely számos előírást tart be.

Az illegális bontókról ITT írtunk korábban. 

Az illegális bontósok természetesen az úgynevezett bontási-átvételi igazolással sem rendelkeznek, amivel az okmányirodában hivatalosan ki lehetne vonatni a forgalomból az autót. Amíg a legális bontók nyolc éve 44 ezer bontási-átvételi igazolást adtak ki, ezek száma azóta évi 15-20 ezerre csökkent, miközben 50-60 ezer roncsautó tűnik el az utakról.

A magyar személyautó állomány (darab)

2010           2 984 063

2011           2 967 808

2012           2 986 028

2013           3 040 732

2014           3 107 695

2015           3 196 856

2016           3 313 206

2017           3 471 997

Forrás: KSH

A Das WeltAuto kínálatát IDE kattintva érheti el.

Aktuális kínálatunk, kategóriák szerint

A bejegyzés trackback címe:

https://dasblog.hu/api/trackback/id/tr2713820952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kategóriák

ablaktörlő (5) abroncs (7) ABS (5) ADAC (8) adás-vétel (11) AEB (6) ÁFA-csalás (7) akkumulátor (15) akkumulátor töltés (5) asszisztens rendszer (10) átverés (18) Audi (85) Audi A1 (5) Audi A3 (8) Audi A3 Sportback (9) Audi A4 (8) Audi A6 (7) Audi e-tron (10) Audi Q3 (8) Audi Q8 (6) autó (29) autóimport (6) autólopás (7) autópálya (13) autóverseny (6) autó átvizsgálás (10) Auto Bild (10) autó biztosítás (5) baleset (32) Bentley (5) benzines autó (6) benzinmotor (7) bírság (5) biztonság (11) biztonsági öv (5) biztonságos autó (5) biztosítás (12) biztosítás autóra (6) BMW (15) Bogár (16) Bridgestone (8) Budapest (6) Caddy (6) CASCO (10) cikk (18) cikkek (771) Continental (6) családi autó (11) csalás (6) csúszós út (8) csúszós utak (5) Cupra (5) CUPRA (5) Dacia (6) Das WeltAuto (125) Datahouse (6) dízel (14) dízelmotor (7) dízel motor (9) DSG (5) e-tron (10) Egyesült Államok (5) Egyesült Királyság (5) elektromos (8) elektromos Audi (6) elektromos autó (65) elektromos autózás (13) elektromos motor (9) elektromos versenyautó (5) elektromos Volkswagen (9) Európai Unió (13) Euro NCAP (11) FIAT (5) Ford (28) Frank György (9) garancia (11) Genf (8) Genfi Autószalon (7) Genfi Nemzetközi Autószalon (6) Golf (15) Goodyear (7) gumi (11) gumiabroncs (17) gumicsere (8) gumiteszt (7) gyalogos gázolás (5) gyorshajtás (11) halálos baleset (12) halálos közlekedési baleset (12) hasznalt (6) Használtautó (14) használtautó (158) használtautó ár (6) használtautó budapest (9) használtautó garancia (10) használtautó garanciával (8) használtautó garanciával budapesten (9) használtautó garancia biztosítás (10) használtautó import (9) használtautó kereskedések (10) használtautó vásárlás (13) használtautó vásárlás garancia (9) használtimport (12) használtpiac (6) használt autó (139) használt autók olcsón (8) használt autós átverés (5) használt autós csalás (6) használt autós csaló (6) használt autós csalók (6) használt autós tanácsok (8) használt autós tippek (10) használt autós trükkök (8) használt autó biztoskézből (7) használt autó budapest (5) használt autó import (10) használt autó importálás (6) használt autó vásárlás (8) használt autó vásárlási tanácsok (9) használt autó vásárlási tipp (8) használt import (5) hasznos (267) hibrid (9) hibridautó (5) hibrid autó (6) hirek (290) Honda (5) Hyundai (8) idős autó (7) illegális szoftver (6) import (10) importautó (5) Istenes László (5) ittas vezetés (7) Jármű Szolgáltatási Platform (6) jogi tanács (8) karambol (12) karosszéria (5) KIA (9) kilométeróra (5) kilométeróra tekerés (10) kishaszonjármű (10) kisszines (215) kombi (11) környezetbarát (5) környezetvédelem (5) koronavírus (37) közlekedés (6) közlekedési baleset (10) Központi Statisztikai Hivatal (7) közúti baleset (7) közúti halálos baleset (7) legjobb autó (5) légzsák (5) lítiumion-akkumulátor (5) lízing (6) Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (12) márkakereskedés (10) márkaszerviz (17) megbízható használt autó (5) Mercedes (13) MGE (7) Michelin (7) miért marad el a genfi nemzetközi autószalon? (5) motor (10) motorkerékpár (5) Multivan (5) NAV (14) NCAP teszt (5) Németország (10) nepper (9) Nürburgring (6) nyaralás (8) nyaralás autóval (5) nyárigumi (7) Octavia (11) Opel (22) Peugeot (6) piaci statisztika (8) Pikes Peak (8) plug-in hibrid (27) Porsche (31) Porsche 911 (6) Porsche Hungaria (11) Porsche Taycan (7) Renault (7) Rendőr-főkapitányság (5) rendőrség (14) rendszám (5) sávtartó asszisztens (6) SEAT (47) SEAT Alhambra (5) SEAT Arona (5) SEAT Ateca (6) Seat Leon (5) SEAT Tarraco (6) Skoda (91) Skoda Auto (11) Skoda Enyaq (6) Skoda Enyaq iV (6) Skoda Fabia (6) Skoda Kamiq (8) Skoda Octavia (28) Skoda Superb (15) sportautó (7) SUV (46) suv autó (7) Suzuki (14) személyautó (18) személygépjármű (14) szén-dioxid kibocsátás (8) szerviz (6) tanulmányautó (5) technológia (14) teherautó (6) téligumi (10) Tesla (6) teszt (6) törésteszt (14) Toyota (13) Transporter (10) TSI (10) tudta (9) újautó (30) új autó (14) új modell (5) ütközés (5) versenyautó (10) versenysport (7) vészfékező rendszer (5) vezetéstechnika (6) videok (32) Volkswagen (161) Volkswagen-csoport (49) Volkswagen Golf (27) Volkswagen Haszonjárművek (5) Volkswagen ID.3 (11) Volkswagen ID.4 (6) Volkswagen Passat (9) Volkswagen Polo (10) Volkswagen T-Roc (5) Volkswagen Tiguan (7) Volkswagen Transporter (5) Volkswagen Up! (5) VW (8) VW-csoport (5) What car? (13) WLTP (8) Wolfsburg (6) zárt végű pénzügyi lízing (5) Címkefelhő
süti beállítások módosítása