A dízelnek igenis van jövője
Új Bosch-dízeltechnológia oldhatja meg a nitrogénoxid-kibocsátás problémáját
„A dízel autóknak van jövője. Végérvényesen le kívánjuk zárni a dízeltechnológia végéről zajló vitákat” – mondta Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke.
Mint korábban írtunk róla, sokan támadták a dízel autók használatát világszerte, kiváltképp a dízel autók németországi helyzete kavart nagy vihart. Hogy mivel vádolták a gázolajos kocsikat, arról IDE kattintva olvashat.
A Bosch új fejlesztései nagyban segíthetik az autógyártókat a járművek nitrogénoxid-emissziójának (NOx) olyan drasztikus csökkentésében, amellyel már ma teljesíthetik a jövő határértékeit, ezzel együtt a szennyezett levegő várható csökkenését. A vállalat éves sajtótájékoztatóján bemutatott technológia valós üzemi körülmények között (Real Driving Emissions; RDE) is rekordértékekkel teljesíti a jelenlegi és a 2020-tól érvényes nitrogénoxid-kibocsátási előírásokat. A megoldás különlegessége, hogy a Bosch mérnökei a már rendelkezésre álló technikát fejlesztették tovább, így nem volt szükség újabb, költségnövelő komponensekre.
Rekordérték: 13 milligramm nitrogén-oxid kilométerenként
Az európai előírások az RDE-konform, kombinált városi, országúti és autópálya-mérés során 2017 óta kilométerenként legfeljebb 168, 2020-tól pedig maximum 120 milligramm nitrogén-oxid kibocsátását engedélyezik az új személygépjárművek számára. A Bosch új dízeltechnológiája már ma kilométerenként 13 milligrammos, rekordmutatót tesz lehetővé az előírás szerinti RDE-mérés során. Ez körülbelül a 2020 után engedélyezett nitrogénoxid-kibocsátás határérték tizede. Mindemellett a Bosch-tesztjárművek emissziós értékei a tesztparaméterekben a jogszabályi követelményeket messze felülmúló, különös kihívást jelentő városi forgalomban is átlagosan csupán 40 milligrammra adódtak kilométerenként.
Az eredményeket a befecskendezési-technika, egy új fejlesztésű levegőrendszer és az intelligens hőmenedzsment összehangolt kombinációja tette lehetővé. A nitrogénoxid-kibocsátás így minden menethelyzetben a vonatkozó határérték alatt tartható, legyen szó intenzív gyorsításról vagy lassú haladásról, kemény fagyról vagy nyári hőségről, illetve autópályán vagy sűrű városi forgalomban végzett mérésekről. „A dízel autók rövid távra való használata továbbra is alternatívát jelent a városi közlekedésben, a kereskedők és az ingázók esetében egyaránt” – hangsúlyozta Volkmar Denner, aki egyben a Bosch igazgatótanácsának kutatás-fejlesztésért felelős vezetője.
Az elektromos áram előállításának emissziója
A korszakos előrelépést nagyszabású sajtóteszt keretében igazolta a Bosch, amely során szakújságírók nemzetközi csapata indult útnak tesztjárművekkel és mobil mérőeszközökkel a stuttgarti városi forgalomban. Mivel a nitrogén-oxid-kibocsátás mérséklésének megoldásai nem befolyásolják jelentősen az üzemanyag-fogyasztást, a dízel sikerrel őrizte meg szén-dioxid-kibocsátási és ezzel üzemanyag-fogyasztási, illetve klímavédelmi előnyeit.
„Változatlanul úgy gondoljuk, hogy a dízelmotor fontos szerepet tölthet be a holnap mobilitásában. Amíg az elektromos mobilitás széles körben elterjed a piacon, továbbra is szükségünk van a magas hatásfokú belsőégésű erőforrásokra, mint a dízel vagy benzin meghajtású autók” – emelte ki Volkmar Denner, aki szerint a közúti közlekedés jól átlátható összesített szén-dioxid-mérlegére van szükség, amely nem csupán a járművek közvetlen kibocsátását méri, hanem az üzemanyag és az elektromos áram előállításával járó emissziót is tekintetbe veszi.
Az átfogó szén-dioxid-lábnyom reálisabb képet nyújthatna az elektromos járművek vezetőinek az elektromos közlekedés klímára kifejtett hatásairól. Ugyanakkor a nem fosszilis eredetű üzemanyagok használata tovább javíthatná a belső égésű motorok szén-dioxid-mérlegét.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.