Így működik a Bosch új dízel-technológiája
„A dízelnek igenis van jövője” – idéztük korábbi cikkünkben Volkmar Dennert, a Bosch igazgatótanácsának elnökét annak kapcsán, hogy a vállalat meghatározó áttörést ért el a dízeltechnikában. Az alábbiakban áttekintjük, miben más a Bosch új technológiája, ami egyébként a piacon már rendelkezésre álló komponensek műszaki alapjaira épül.
Szuperérzékeny dízelfeltöltő
Mindeddig két fő tényező bizonyult kritikusnak a dízeljárművek nitrogén-oxid-kibocsátásának mérséklése szempontjából. Az egyik, a vezetési stílus. Erre a Bosch a motor gyors reagálású levegőrendszerében találta meg a megoldást: minél dinamikusabb a vezetési stílus, annál dinamikusabban működik a kipufogógáz-visszavezetés is. Mindez többek között a korábbiaknál érzékenyebben reagáló turbófeltöltővel válik lehetővé, miközben a magas- és alacsonynyomású kipufogógáz-visszavezetés kombinációjával a levegőrendszer működése még rugalmasabbá válik. A vezető így a károsanyag-kibocsátás intenzív növekedése nélkül is lendületesen indulhat el. Ugyancsak fontos a hőmérséklet hatása. A nitrogén-oxidok optimális átalakításának érdekében a kipufogógázok hőmérsékletének 200 Celsius fok felett kell maradnia, amit városi forgalomban gyakran nem sikerül megvalósítani. A torlódásokban araszolva ugyanis lehűlhetnek a kipufogógázok. A Bosch itt a dízelmotorok újragondolt hőmenedzsmentjében látja a megoldást, aktívan szabályozva a kipufogógáz hőmérsékletét. A kipufogórendszer így kellően meleg marad ahhoz, hogy stabil hőmérsékleti tartományban működhessen, mindvégig alacsony szinten tartva a károsanyag-kibocsátást.
Nem drágul a dízelmotor
A Bosch dízeltechnológiája eleve rendelkezésre álló és a sorozatgyártásban bevált komponensek műszaki alapjaira épül, az alapvető fejlődést már meglévő megoldások újszerű kombinációja jelenti. További hardver-komponensek nem szükségesek, a dízelmotorok így alacsony károsanyag-kibocsátásuk mellett is megfizethetők maradnak.
Az sem mellékes, hogy a fejlesztők a nitrogén-oxid-emisszió mérséklése mellett egyértelmű céljukként fogalmazták meg a szén-dioxid-kibocsátás alacsonyan tartását is. Így a dízelmotorok nem veszítenek üzemanyag-fogyasztási valamint az olyan klímavédelmi előnyeikből, amit az EURO 6 és az EURO 6+ motorok biztosítanak.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.