Önvezető autó? Hol van az még!
"Kaliforniából néha azt jelentik a hírügynökségek, hogy egy Tesla nekiment valaminek, és a tulajdonosa szerint azért, mert be volt kapcsolva az önvezető funkció. Az ilyen hírek azonban nem térnek ki arra, hogy mit csinált a kormány mögött ülő tulaj, ugyanis a mai legfejlettebb önvezető funkció is csak azzal a feltételekkel aktiválható a kaliforniai utakon, ha a járművezető bármikor át tudja venni az autó irányítását. Tehát nincs szundikálás, sms-olvasás, éppúgy figyelni kell a környezetre, mintha valóban vezetnénk az autót. Azonban – mutat rá Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatója –, az ember nem robot, és nem tud üldögélésből azonnal tettre kész „üzemmódra” váltani."
Nagyon sok információra van szükség ahhoz, hogy egy autó teljesen „önvezető” lehessen. Először is centiméter pontosságú helymeghatározó rendszer kellene, valamint a mainál jóval részletesebb és pontosabb térképek. A térképadatok felhőalapú tárolása, az internetről érkező közlekedési információk forgalma – hogy tudjuk: mi van a kanyar mögött? –, a rengeteg adat villámgyors feldolgozását igényli, vagyis óriási számítástechnikai kapacitást. Papp László szerint az ilyen adatáramlás elérheti a négy terabájtot is naponta. Az önvezető autó emellett azért is várat magára, mert tisztázatlan a jogi háttér, például a felelősség kérdése: ki felelős, ha egy önvezető kocsi balesetet okoz? Az autógyár? A szoftver gyártója? A benne ülő ember?
A Volkswagen önvezető autóiról IDE kattintva olvashatsz bővebben.
De ebben a cikkben is írunk a jövő autózásáról.
Mik azok a vezetéstámogató rendszerek?
De lássuk az alapfogalmakat. Ma már minden autó tele van különféle, a közlekedés biztonságát szolgáló vezetéstámogató rendszerekkel. Az első ilyen az ABS volt, aztán jött az elektronikus stabilitásmegőrző program, az ESP, ez azonban sok mindent tartalmaz. Többek között a következők tartoznak hozzá:
ASR – kipörgésgátló
MSR – motor fékezőnyomaték-szabályozó
EDS – elektronikus differenciálzár-funkció
BAS – fékasszisztens
Prefill – fékrendszer előfeltöltés
ARP – aktív felborulásgátló
Front Assist – vészfékasszisztens
MCB – multi collisionbrake, másodlagos ütközés-megelőző rendszer
Az önvezető funkció pedig tulajdonképpen a vezetéstámogató rendszerek egy jól meghatározott szintjét jelenti.
A vezetéstámogató rendszerek öt szintje
Az első szint a járművezető támogatását jelenti, amikor a vezetés-támogató rendszer átveheti a kormányzást, vagy a fékezést-gyorsítást, ezzel segítve a biztonságos közlekedést. Viszont az autó tejesen a vezető irányítása alatt áll, akárcsak a részleges automatizáltságot jelentő második szintnél. Itt ugyanis a vezetés-támogató rendszerek egyszerre átvehetik a kormányzást és a fékezést-gyorsítást.
Az autóipar jelenleg a harmadik szint fejlesztésén dolgozik. Itt már feltételes automatizáltságról beszélhetünk: az automata járművezető-rendszer irányítja az összes, vezetéssel kapcsolatos műveletet, de szükség esetén a járművezetőnek reagálnia kell egy beavatkozási kérésre, vagy azonnal át kell vennie az autó irányítását.
A negyedik szint, a magas szintű automatizáltság az lesz, amikor az automata rendszer irányítja az összes, vezetéshez kapcsolódó műveletet, még akkor is, ha a kormány mögött ülő ember nem megfelelően reagál egy beavatkozási kérésre.
A teljes automatizáltságot jelentő ötödik szint már az lesz, amikor a jármű már emberi kontroll nélkül is közlekedhet. Vagyis akkor már csak beírjuk, mi az úti cél, és érkezésig akár szundíthatunk is egyet. De ettől még nagyon távol vagyunk, mégpedig azért, mert a járműnek tudnia kell, hogy hol van, milyen a környezete és tudnia kell a benne ülő ember szándékát.
A gép nem tud minden helyzethez alkalmazkodni
A szenzorok, amelyek segítségével az autó figyeli a környezetét, már csaknem tökéletesek, de ha leesik a hó, és nem látszanak az úton a sávok felfestett vonalai, a mai – harmadik szintű – önvezető autó ilyenkor még eltéved.
Optimális körülmények között szépen mennek az önvezető autók, de nem tudják kezelni a megváltozott körülményeket. Például ha az autópályán sávelhúzásos útjavítást végeznek, a burkolati jelek megváltoznak, az autó kilép a harmadik szintű korlátozott önvezetés-programból. Ha az ember azonnal át nem veszi az irányítást, megtörténhet a baj.
"Rajta vagyunk az úton, amelyen csak egy lépés az önvezető autó, sőt egy teljesen más alapokon nyugvó közlekedés, de még sok feladat van előttünk. Lehet, hogy mai elveinket teljesen fel kell adnunk ahhoz, hogy a jövőben is tudjunk közlekedni, de nincs más választásunk. A cél marad, vagyis az ember eljutatása A-ból B-be. De hogyan, milyen módon, az még nem látszik tisztán" – foglalta össze Papp László.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.