Önvezető autó? Hol van az még!

2018. 06. 11.

"Kaliforniából néha azt jelentik a hírügynökségek, hogy egy Tesla nekiment valaminek, és a tulajdonosa szerint azért, mert be volt kapcsolva az önvezető funkció. Az ilyen hírek azonban nem térnek ki arra, hogy mit csinált a kormány mögött ülő tulaj, ugyanis a mai legfejlettebb önvezető funkció is csak azzal a feltételekkel aktiválható a kaliforniai utakon, ha a járművezető bármikor át tudja venni az autó irányítását. Tehát nincs szundikálás, sms-olvasás, éppúgy figyelni kell a környezetre, mintha valóban vezetnénk az autót. Azonban – mutat rá Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatója –, az ember nem robot, és nem tud üldögélésből azonnal tettre kész „üzemmódra” váltani."

onvezeto_auto_v.jpg

Nagyon sok információra van szükség ahhoz, hogy egy autó teljesen „önvezető” lehessen. Először is centiméter pontosságú helymeghatározó rendszer kellene, valamint a mainál jóval részletesebb és pontosabb térképek. A térképadatok felhőalapú tárolása, az internetről érkező közlekedési információk forgalma – hogy tudjuk: mi van a kanyar mögött? –, a rengeteg adat villámgyors feldolgozását igényli, vagyis óriási számítástechnikai kapacitást. Papp László szerint az ilyen adatáramlás elérheti a négy terabájtot is naponta. Az önvezető autó emellett azért is várat magára, mert tisztázatlan a jogi háttér, például a felelősség kérdése: ki felelős, ha egy önvezető kocsi balesetet okoz? Az autógyár? A szoftver gyártója? A benne ülő ember?

A Volkswagen önvezető autóiról IDE  kattintva olvashatsz bővebben.

De ebben a cikkben is írunk a jövő autózásáról.

Mik azok a vezetéstámogató rendszerek?

De lássuk az alapfogalmakat. Ma már minden autó tele van különféle, a közlekedés biztonságát szolgáló vezetéstámogató rendszerekkel. Az első ilyen az ABS volt, aztán jött az elektronikus stabilitásmegőrző program, az ESP, ez azonban sok mindent tartalmaz. Többek között a következők tartoznak hozzá:

ASR – kipörgésgátló
MSR – motor fékezőnyomaték-szabályozó
EDS – elektronikus differenciálzár-funkció
BAS – fékasszisztens
Prefill – fékrendszer előfeltöltés
ARP – aktív felborulásgátló
Front Assist – vészfékasszisztens
MCB – multi collisionbrake, másodlagos ütközés-megelőző rendszer

Az önvezető funkció pedig tulajdonképpen a vezetéstámogató rendszerek egy jól meghatározott szintjét jelenti.

A vezetéstámogató rendszerek öt szintje

Az első szint a járművezető támogatását jelenti, amikor a vezetés-támogató rendszer átveheti a kormányzást, vagy a fékezést-gyorsítást, ezzel segítve a biztonságos közlekedést. Viszont az autó tejesen a vezető irányítása alatt áll, akárcsak a részleges automatizáltságot jelentő második szintnél. Itt ugyanis a vezetés-támogató rendszerek egyszerre átvehetik a kormányzást és a fékezést-gyorsítást.

Az autóipar jelenleg a harmadik szint fejlesztésén dolgozik. Itt már feltételes automatizáltságról beszélhetünk: az automata járművezető-rendszer irányítja az összes, vezetéssel kapcsolatos műveletet, de szükség esetén a járművezetőnek reagálnia kell egy beavatkozási kérésre, vagy azonnal át kell vennie az autó irányítását.

A negyedik szint, a magas szintű automatizáltság az lesz, amikor az automata rendszer irányítja az összes, vezetéshez kapcsolódó műveletet, még akkor is, ha a kormány mögött ülő ember nem megfelelően reagál egy beavatkozási kérésre.

A teljes automatizáltságot jelentő ötödik szint már az lesz, amikor a jármű már emberi kontroll nélkül is közlekedhet. Vagyis akkor már csak beírjuk, mi az úti cél, és érkezésig akár szundíthatunk is egyet. De ettől még nagyon távol vagyunk, mégpedig azért, mert a járműnek tudnia kell, hogy hol van, milyen a környezete és tudnia kell a benne ülő ember szándékát.

A gép nem tud minden helyzethez alkalmazkodni

A szenzorok, amelyek segítségével az autó figyeli a környezetét, már csaknem tökéletesek, de ha leesik a hó, és nem látszanak az úton a sávok felfestett vonalai, a mai – harmadik szintű – önvezető autó ilyenkor még eltéved.

Optimális körülmények között szépen mennek az önvezető autók, de nem tudják kezelni a megváltozott körülményeket. Például ha az autópályán sávelhúzásos útjavítást végeznek, a burkolati jelek megváltoznak, az autó kilép a harmadik szintű korlátozott önvezetés-programból. Ha az ember azonnal át nem veszi az irányítást, megtörténhet a baj.

"Rajta vagyunk az úton, amelyen csak egy lépés az önvezető autó, sőt egy teljesen más alapokon nyugvó közlekedés, de még sok feladat van előttünk. Lehet, hogy mai elveinket teljesen fel kell adnunk ahhoz, hogy a jövőben is tudjunk közlekedni, de nincs más választásunk. A cél marad, vagyis az ember eljutatása A-ból B-be. De hogyan, milyen módon, az még nem látszik tisztán" – foglalta össze Papp László.

A Das WeltAuto kínálatát IDE kattintva érheti el.

Aktuális kínálatunk, kategóriák szerint

A bejegyzés trackback címe:

https://dasblog.hu/api/trackback/id/tr5114030798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kategóriák

ablaktörlő (5) abroncs (7) ABS (5) ADAC (8) adás-vétel (11) AEB (6) ÁFA-csalás (7) akkumulátor (15) akkumulátor töltés (5) asszisztens rendszer (10) átverés (18) Audi (85) Audi A1 (5) Audi A3 (8) Audi A3 Sportback (9) Audi A4 (8) Audi A6 (7) Audi e-tron (10) Audi Q3 (8) Audi Q8 (6) autó (29) autóimport (6) autólopás (7) autópálya (13) autóverseny (6) autó átvizsgálás (10) Auto Bild (10) autó biztosítás (5) baleset (32) Bentley (5) benzines autó (6) benzinmotor (7) bírság (5) biztonság (11) biztonsági öv (5) biztonságos autó (5) biztosítás (12) biztosítás autóra (6) BMW (15) Bogár (16) Bridgestone (8) Budapest (6) Caddy (6) CASCO (10) cikk (18) cikkek (772) Continental (6) családi autó (11) csalás (6) csúszós út (8) csúszós utak (5) Cupra (5) CUPRA (5) Dacia (6) Das WeltAuto (125) Datahouse (6) dízel (14) dízelmotor (7) dízel motor (9) DSG (5) e-tron (10) Egyesült Államok (5) Egyesült Királyság (5) elektromos (8) elektromos Audi (6) elektromos autó (65) elektromos autózás (13) elektromos motor (9) elektromos versenyautó (5) elektromos Volkswagen (9) Európai Unió (13) Euro NCAP (12) FIAT (5) Ford (28) Frank György (9) garancia (11) Genf (8) Genfi Autószalon (7) Genfi Nemzetközi Autószalon (6) Golf (15) Goodyear (7) gumi (11) gumiabroncs (17) gumicsere (8) gumiteszt (7) gyalogos gázolás (5) gyorshajtás (11) halálos baleset (12) halálos közlekedési baleset (12) hasznalt (6) Használtautó (14) használtautó (158) használtautó ár (6) használtautó budapest (9) használtautó garancia (10) használtautó garanciával (8) használtautó garanciával budapesten (9) használtautó garancia biztosítás (10) használtautó import (9) használtautó kereskedések (10) használtautó vásárlás (13) használtautó vásárlás garancia (9) használtimport (12) használtpiac (6) használt autó (139) használt autók olcsón (8) használt autós átverés (5) használt autós csalás (6) használt autós csaló (6) használt autós csalók (6) használt autós tanácsok (8) használt autós tippek (10) használt autós trükkök (8) használt autó biztoskézből (7) használt autó budapest (5) használt autó import (10) használt autó importálás (6) használt autó vásárlás (8) használt autó vásárlási tanácsok (9) használt autó vásárlási tipp (8) használt import (5) hasznos (267) hibrid (9) hibridautó (5) hibrid autó (6) hirek (291) Honda (5) Hyundai (8) idős autó (7) illegális szoftver (6) import (10) importautó (5) Istenes László (5) ittas vezetés (7) Jármű Szolgáltatási Platform (6) jogi tanács (8) karambol (12) karosszéria (5) KIA (9) kilométeróra (5) kilométeróra tekerés (10) kishaszonjármű (10) kisszines (215) kombi (11) környezetbarát (5) környezetvédelem (5) koronavírus (37) közlekedés (6) közlekedési baleset (10) Központi Statisztikai Hivatal (7) közúti baleset (7) közúti halálos baleset (7) legjobb autó (5) légzsák (5) lítiumion-akkumulátor (6) lízing (6) Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (12) márkakereskedés (10) márkaszerviz (17) megbízható használt autó (5) Mercedes (13) MGE (7) Michelin (7) miért marad el a genfi nemzetközi autószalon? (5) motor (10) motorkerékpár (5) Multivan (5) NAV (14) NCAP teszt (6) Németország (10) nepper (9) Nürburgring (6) nyaralás (8) nyaralás autóval (5) nyárigumi (7) Octavia (11) Opel (22) Peugeot (6) piaci statisztika (8) Pikes Peak (8) plug-in hibrid (28) Porsche (31) Porsche 911 (6) Porsche Hungaria (11) Porsche Taycan (7) Renault (7) Rendőr-főkapitányság (5) rendőrség (14) rendszám (5) sávtartó asszisztens (6) SEAT (47) SEAT Alhambra (5) SEAT Arona (5) SEAT Ateca (6) Seat Leon (5) SEAT Tarraco (6) Skoda (91) Skoda Auto (11) Skoda Enyaq (6) Skoda Enyaq iV (6) Skoda Fabia (6) Skoda Kamiq (8) Skoda Octavia (28) Skoda Superb (15) sportautó (7) SUV (46) suv autó (7) Suzuki (14) személyautó (18) személygépjármű (14) szén-dioxid kibocsátás (8) szerviz (6) tanulmányautó (5) technológia (14) teherautó (6) téligumi (10) Tesla (6) teszt (6) törésteszt (14) Toyota (13) Transporter (10) TSI (11) tudta (9) újautó (30) új autó (14) új modell (5) ütközés (5) versenyautó (10) versenysport (7) vészfékező rendszer (5) vezetéstechnika (6) videok (32) Volkswagen (162) Volkswagen-csoport (49) Volkswagen Golf (27) Volkswagen Haszonjárművek (5) Volkswagen ID.3 (11) Volkswagen ID.4 (6) Volkswagen Passat (9) Volkswagen Polo (10) Volkswagen T-Roc (5) Volkswagen Tiguan (8) Volkswagen Transporter (5) Volkswagen Up! (5) VW (8) VW-csoport (5) What car? (13) WLTP (9) Wolfsburg (6) zárt végű pénzügyi lízing (5) Címkefelhő
süti beállítások módosítása