Sorra buknak le az autók
A Belügyminisztériumtól kapott tájékoztatás szerint az idei első félévben 113 ezerrel több eredetiségvizsgálatot hajtottak végre, mint az elmúlt év azonos időszakában, ami több mint 40 százalékos növekedést jelent. Ennek oka, hogy január elseje óta már az EGT tagállamokból származó használt autóknak is át kell esniük az eredetiségvizsgálaton, mielőtt megkapnák a magyar rendszámot.
Június végéig 386 188 eredetiségvizsgálatot végeztek hazánkban, a tavalyi első fél éves 273 091-gyel szemben. Az elmúlt év első felében 175 esetben állapították meg, hogy a vizsgált jármű egyedi azonosítóiban jogellenes külső beavatkozás történt, vagy felmerült ennek a gyanúja. December végéig pedig – az év során a bevizsgált 546 778 gépjármű közül – 324 ilyen járművet szűrtek ki.
Érdekes, hogy az idei első hat hónapban olyan arányban nőtt a vizsgálatokon fennakadt járművek száma, amennyivel több került eredetvizsgálatra. A mintegy 40 százalékos növekedés azt jelenti, hogy június végéig 248 jármű esetében derült ki, hogy az egyedi azonosítókban jogellenes külső beavatkozás történt vagy történhetett. Igaz, arra nincs adat, hogy a 248 járműből hány darab volt külföldről behozott használt jármű.
Az év első felében 24 járművet szűrtek ki a rendszám szerinti, hatot pedig az alvázszám szerinti körözés miatt. A tavalyi azonos időszakban pedig 26-ot illetve – alvázszám alapján – szintén hat járművet.
Így változott a jogi háttér
A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII.28.) Korm. rendelet szerint 2018. január 1. előtt is kötelező volt az előzetes eredetiségvizsgálata külföldről (harmadik országból) behozott használt járművek első magyarországi forgalomba helyezése előtt. Ez csak a más EGT tagállamokból behozott használt járművekre nem vonatkozott, ha azoknak megvoltak a szükséges járműokmányai. (Az EGT, vagyis az Európai Gazdasági Térség nem más, mint az az Európai Unió és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) tagjai által létrehozott intézmény, ami 31 országot ölel fel. A 28 EU-tagország mellett ide tartozik még Izland, Liechtenstein, Norvégia, Svájc azonban nem.)
Január elsején a rendelet úgy változott, hogy minden külföldről behozott használt jármű magyarországi forgalomba helyezését meg kell előznie a járműre elvégzett eredetiségvizsgálatnak, tehát a más EGT tagállamból behozott járművek sem élveznek mentességet e téren.
A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény szerint az előzetes eredetiségvizsgálat olyan hatósági eljárás, melynek célja a járművek azonosító adatai és a jármű okmányok valódiságának megállapítása.
Az előzetes eredetiségvizsgálati eljárás során azt vizsgálják, hogy az adott jármű egyedi azonosítói (kiemelt figyelemmel a járművek alvázszámára) eredetiek és a járműhöz tartozóak-e, tehát azt, hogy a járművek egyedi azonosítóiban történt-e jogellenes külső beavatkozás, vagy felmerül-e ennek gyanúja.
Az eredetiségvizsgálat eredménye alapján indított rendőrségi büntetőeljárásban (nyomozásban) kell tisztázni, hogy az adott jármű egyedi azonosítóiban észlelt elváltozás jogellenes külső beavatkozás miatt történt-e. Szintén a nyomozás során lehet csak megállapítani, hogy a jármű esetleg lopott volt-e.
A Das WeltAuto garanciális használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.