Mikor ne vegyünk használt hibrid autót?
Már Magyarországon is megjelentek a használtautó piacon az olyan hibrid modellek, amelyeket Nyugat-Európában töréskár miatt kivontak a forgalomból. Idehaza megjavították valahogy, és piacra dobták őket. Válint Péter, a Porsche Pest szervizvezetője pedig elmondta a Das Blognak, hogy miért csak akkor vegyünk használt hibrid autót, ha bizonyíthatóan szakszerűen állították helyre.
Mindenekelőtt azzal kell tisztában lenni, hogy az elektromos és hibrid autókban nagyfeszültségű rendszerek működnek. Vagyis olyan feszültségek és áramerősségek lehetnek az autóban, amelyek szakszerűtlen javítás esetén akár emberéletet is követelhetnek.
„Nemrégiben megfordult a szervizünkben egy plug-in hibrid autó, amit Nyugat-Európában karambolosan vásároltak. A Volkswagen Passat GTE azzal került be hozzánk, hogy bár a gépkocsit mechanikusan összeszerelték, mégsem működik a hibrid rendszer. Tájékoztatták a szerviztanácsadót, hogy még az akkumulátort is felnyitották, de abban sem látszott sérülés” – idézi fel az esetet Válint Péter, rámutatva, hogy az ilyen akkumulátort ma még a márkaszervizek sem nyithatják fel, kizárólag az importőr szervizében, a Fáy utcában van olyan szakember, aki megkapta az erre vonatkozó képzést.
A hibrid akkumulátor javítás nem egy egyszerű dolog, a berendezésben ugyanis 400 volt feszültség várja a rossz mozdulatot. Egy ilyen akkumulátor meglehetősen bonyolult szerkezet, a felnyitása munkabiztonsági, életvédelmi szempontból is külön képzettséghez és előírásokhoz kötött. Célszerszámok és képzettség nélkül jobb nem babrálni, és miután visszatették az akkumulátor fedelét, még egy külön berendezéssel „vákuumolni” kell, hogy biztosítsák az akkumulátor vízzáróságát. Ne feledjük, az akkumulátorokat a gépkocsi alvázárarögzítik, ahol egy nagyobb eső után, akár egy mélyebb pocsolyában történő áthaladáskor is beleérhetnek a vízbe. A gyártói technológia szerint ezek az akkumulátorok védettek az ilyen külső hatások ellen is, de ha a megbontás és összeszerelés szakszerűtlen, az komoly veszélyt jelenthet a gépkocsira és utasaira egyaránt.
A rendszer bonyolultságát fokozza, hogy a hibrid autókban lévő akkumulátoroknak külön folyadékhűtése van, mert az autó lassításakor a villanymotor generátorként működik, és az elektromos áram visszatöltése, a rekuperáció esetén olyan áramerősséggel tölti az akkumulátort, hogy azt hűteni kell.Ha ehhez olyasvalaki nyúl hozzá, aki bátor ugyan, de nem tudja, mit csinál, nagyon komoly problémát okozhat. A hibridautók különböző elektromos egységei érintésvédelemmel vannak ellátva, hogy ha a nagyfeszültségű rendszerben valami zárlatos lesz, ne érje áramütés a gépkocsi használóját. Ha az érintésvédelem egy szakszerűtlen javítás után nem megfelelő, a gépkocsi a biztonsági rendszerek miatt lekapcsolja a nagyfeszültségű hálózatot, üzemképtelenné válik, de súlyos esetben akár tűzeset is történhet.
Ezért Válint Péter arra hívja fel a figyelmet, hogy használt hibrid autó vásárlásnál győződjünk meg arról, hogy sérülésmentes-e a gépjármű, vagy ha sérült volt, akkor a gyártói technológia szerint márkaszervizben történt-e a javítása. Másrészt csak olyan hibridautót vásároljunk meg, amelynek karbantartása mindvégig márkaszervizben történt, és ismerjük a teljes előéletét.
A Das WeltAuto garanciális használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.