Kombi vagy SUV?
Sok vásárló bizonytalan a kocsiválasztás során, és a következő kérdésen töprengenek: SUV vagy kombi legyen a következő autója?. Mindkettőnek megvan a maga előnye, de a világpiac legkelendőbb kategóriája vitathatatlanul a SUV.
Kezdetben – a SUV autók, valamint az egyterűek előtt – a kombi autó volt az egyetlen nagy befogadó képességű gépjármű. Mindenféle méretkategóriában kínálták: még a FIAT 500-nak és a Steyr Puchnak is volt kombi változata. Aki ilyenből egy Trabant kombiba ült át, úgy érezte, tágas, mint egy amerikai station wagon. Kombit vettek a kempingezés szerelmesei, a kutyabarátok, valamint – a rendszerváltás előtt – a kisiparosok. De Nyugat-Európában már akkor is sok üzletember vásárolt ilyet, ha másért nem, hát azért, mert több golftáska is elfért a puttonyban. Noha a divat a SUV-oknak kedvez, ne írjuk le a kombit, mert továbbra is megvan a vevőköre. Harry herceg például egy Audi RS Avanttal vitte tavaly májusban mennyasszonyát, Meghan Markle-t egy esküvői fogadásra.
Ha pedig egy kombit egy azonos kategóriájú SUV-val hasonlítunk össze, egyforma a befogadóképességük, viszont a kombi légellenállása jóval kisebb, és olcsóbb hozzá a gumigarnitúra, hiszen kisebb átmérőjű kerekeken jár, mint az aszfaltterepjárók.
A piac sztárja
Ugyanakkor a SUV kategória megállíthatatlanul tör előre a világszerte. Májusban 34 százalékra emelkedett az Európai Unióban a SUV-ok piaci részesedése, a világpiacon pedig az első négy hónapban 34,2 százalékos részesedést értek el 9,86 millió darabbal. A JATO adatai szerint a második és harmadik legkelendőbb a kompakt és a szubkompakt kategória volt 4,66, valamint 3,48 milliós darabszámmal.
Az ok világos: a magasan ülő sofőr jobban belátja a forgalmat, mint egy „földszintes” autóban, ami közlekedésbiztonsági szempontból korántsem mellékes. Ráadásul a SUV-ok további előnye, hogy nagyobb átmérőjű kerekei jobban veszik a kátyúk ütését, kisebb a felnik és az abroncsok sérülésének esélye, arról nem is beszélve, hogy a nagyobb szabadmagasság révén kevesebb az esélye, hogy felakad az alja valahol, így javítva a vezetési élményt.
A SUV jelentése Sport Utility Vechicle, de aszfalt terepjárónak is hívják őket, mert sokuk nem összkerekes, hanem csak fronthajtású. Ilyen volt a legelső is, az 1977-ben a (francia) Simca színeiben megjelent Rancho. A kocsi azonban nem volt kelendő, hiszen 1984 végéig összesen 58 ezer kelt el belőle. Lehet, hogy megelőzte a korát, de az is lehet, hogy a gyakori tulajdonosváltás ártott a modellnek, amely Simcaként kezdte, aztán Matra-Simca, majd Talbot-Matra lett.
A Das WeltAuto garanciális használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.