Lakókocsit vagy lakóautót?
A köznyelvben a kocsi és az autó ugyanazt jelenti, ám ha kempingjárművekről van szó, a két szót nem szabad összekeverni. A lakókocsit ugyanis húzzák, mert utánfutó, a lakóautó viszont önjáró. Mindkettőből szép volt a felhozatal az augusztus végén rendezett düsseldorfi CaravanSalonon, ahol nem mellesleg a 2019-es Volkswagen Grand California világpremierjét tartották.
A kempingező autós vándorok két kasztja a lakókocsisoké és a lakóautósoké. Aki lakókocsit vesz, azzal kell számolni, hogy a fogat meglehetősen hosszú, hiszen a vontatmányt, vagyis a lakható dobozt a személyautó húzza, és bizony valósággal újra meg kell tanulni vezetni, ha útra kelünk egy lakókocsival. A doboz ugyanis nemigen van a vezető segítségére: nagy a légellenállása, oldalszél-érzékeny, és csak szélesített visszapillantókkal látunk el mellette. A beparkolás-tolatás pedig külön mutatvány vele.
Biztonsági szempontok
Ezzel szemben a lakóautó vagányan hasít ott, ahol a virsli kerekeken dülöngélő csigaházzal csak ballagni lehet. Igaz, a csigaházat leakaszthatjuk a kempingben, és az autóval járhatjuk a környéket, ám amíg odaérünk, a lassú tempó miatt akár az ősz is beköszönthet.Arról nem is beszélve, hogy a lakókocsit vontató személyautó vezetéstámogató rendszereinek egy része használhatatlanná válik, míg a Grand Californiábanelérhetőek a Crafterben megismert vezetői segédrendszerek és infotainment rendszerek. Így például a RearView tolatókamera, a sávváltásban közreműködő holttér-érzékelő (Blind Spot Monitor), a forgalmi sáv tartását segítő Lane Assist, a városi vészfékfunkcióval kiegészített Front Assist környezetfelügyelő rendszer. A parkolóhelyről való kiállást segítő funkció (RearTrafficAlert) és a beállást támogató Park Assist mellett szintén szerepel a választékban a követési távolság automatikus szabályzása (ACC) is.
Na és az utazási komfort?
A lakóautó esetében nem kell attól félni, hogy csak ketten kelhetnek útra, hiszen a jobban felszerelt modellekben, mint például a Grand California, négy, biztonsági övvel ellátott ülés várja a családot odabent, ahonnan jobb a kilátás menet közben, és nagyobb a tér, mint egy személykocsiban.
Júniusban mutattuk be a VW California Balaton Editiont, amelytől mérete mellett a fürdőszoba különbözteti meg a Grand Californiát, amelynek alapja már nem a hatodik generációs Transporter, hanem az új VW Crafter haszonjármű. Ezáltal a hossza 6 méter, így sok mindent beleálmodhattak a tervezők, ami kényelmessé teszi a kempingről-kempingre való vándorlást. A fürdőben zuhanyzó, wc, kihajtható mosdó, pipere holmik elhelyezésére szolgáló polcok, és a szellőzést biztosító napfénytető is az utazók kényelmét szolgálja. A Grand California frissvíz-tartálya 110 literes.
A 4MOTION nem hagy cserben
A konyhában kihúzható, fagyasztó rekesszel ellátott 70 literes hűtőszekrény van, és szintén az alapfelszereltséghez tartozik a két gázrózsás tűzhely, a mosogató illetve a különböző fiókok, kihúzható tárolók és a felhajtható polcok egész sora. A konyha valamint a 84 x 80 centiméteres fürdőszoba mellett olyan részletek fokozzák a kényelmet, mint például a tolóajtó elé nyíló, elektromosan működtetett lépcső. A tolóajtón belépve szemben asztalt találunk a két, biztonsági övvel ellátott utasüléssel, míg az első két ülés hátra fordítható, így egy asztalnál ülhet a vacsorázó család. A kisgyerekkel utazó családok pedig biztosan értékelni fogják az ISOFIX és felső hevederes (Top Tether) gyerekülés-rögzítési pontokat a hátsó üléspadnál.
A Grand Californiához hasonló lakóautók az egész világot bejárják, ezért a Volkswagen az új modellhez biztosítja a 4MOTION összkerékhajtást is.
A Das WeltAuto Volkswagen kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.