Ősrégi Škodák
A Škoda farmotoros korszaka nem öregbítette a márka hírnevét, pedig nemcsak manapság, hanem már az első világháború előtt és után is kiváló autókat gyártott Mladá Boleslav. És valószínűleg ott találtál fel a vezetéstámogató rendszerek első változatát.
Itt van elsőként az egyetlen megmaradt Laurin & Klement type BSC sportkocsi, amely éppen 110 éves. A soros kéthengeres, 1399 köbcentis, 12 lóerős motorral ellátott modellből mindössze 12 darab készült 1908-ban, úgyhogy a Škoda múzeum nagyon vigyáz erre, valamint a szintén egy példányban fennmaradt luxuskocsira, a 860 Cabriolet-re.
A frissen restaurált, 1932-es Škoda 860 Cabriolet felszereltsége, kényelme, valamint teljesítménye egyaránt mércéül szolgált a maga idejében. A kilenc helyen(!) csapágyazott főtengely révén rendkívül kiegyensúlyozott járású, soros nyolchengeres motorja pedig nagyfokú rugalmasságával bizonyult meggyőzőnek. Pedig 3000-es percenkénti fordulatszámnál mindössze 60 lóerőt küldött a kerekek felé. Ugyancsak példamutatónak számított abban az időben a vákuumos rásegítővel működő fékberendezés.
A soros nyolchengeres személyautók igen népszerűek voltak a 20. század első felében, mindenekelőtt a különösen nagy forgatónyomatékuknak köszönhetően. A kék szépség 3880 köbcentiméteres benzinmotorjának rugalmassága még napjainkban is meggyőző: a közel 5,5 méter hosszú, két tonnás gépkocsi lépésben haladva még a harmadik, vagyis a legmagasabb fokozatból is könnyedén gyorsul a 110 kilométeres végsebességig.
A 860 Cabriolet magas színvonalú menetkényelemhez a padlózatba épített elektromos fűtés, illetve a kar- és lábtámaszok éppúgy hozzájárultak, mint a szivargyújtó és az oldalablakok rolói, de a – valószínűleg legelső – vezetéstámogató asszisztens is nagy szám volt akkoriban. A műszerfalon ugyanis van egy emelkedő- és lejtőérzékelő. A mai sebességváltó-kapcsolási ajánlás elődjének tekinthető berendezés emelkedőn és lejtőn időben figyelmeztetett a visszaváltásra, míg sík úton a felkapcsolásra.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.