Még mindig özönlenek az országba az idős, légszennyező autók
A tizenéves autók beáramlása rossz hatással van a légtisztasági adatokra, de legalább a piac tisztulásához vezet az ingyenes Jármű Szolgáltatási Platform – mondta el blogunknak érdekes adatokat megosztva Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.
Telente gyakran szerepel a hírekben, hogy melyik településeken különösen magas a szálló por koncentrációja. Hozzá teszik, hogy ez a szilárd tüzelőanyag füstjének számlájára írható, mert a füst nagyon sok égéstermék-részecskét tartalmaz. Hasonló a helyzet a régi autóknál is, és a használtimport hatvan százaléka, 94 ezer személykocsi 2009 előtt hagyta el a gyárat.
Az elmúlt évben összesen 36 900 darab – 2000 és 2004 között készült – Euro III kategóriába tartozó gépkocsi kapott magyar rendszámot, ezek közül 15.350 volt dízelmotoros. Ezen autók úgynevezett szálló por kibocsátása tízszer annyi, mint a modern Euro VI kategóriáé.
Kép forrása: www.autonavigator.hu
Nem sokkal jobb a helyzet a 2005-2008 közt gyártott Euro IV szegmens esetében sem, amelyekből tavaly 48.505 darabot helyeztek forgalomba, és amelyek csaknem felét, 23.600-at tették ki a dízelek.Az Euro IV-es autók ötször annyi szállóport bocsátanak ki, mint a modern modellek.
A 2009 után gyártott dízelautókat viszont már részecskeszűrővel látták el, ami a töredékére csökkenti a szállópor kibocsátást – emelte ki Frank György –, rámutatva ugyanakkor, hogy tavaly, amikor 2,2 százalékkal 158.790-ra nőtt használtautó import, 14,2 évre emelkedett a magyar autóállomány átlagos kora, ami sosem volt ilyen magas: 2006-ban és 2007-ben mindössze 10,3 évet regisztrált a KSH, azóta folyamatosan romlik a helyzet. Ennek oka főként a sok idős autó beáramlása, amit nem képes kompenzálni az új autók piacának az elmúlt 2-3 évben tapasztalt erősödése, hiszen 2018-ban még mindig csupán 136 600 új autó talált gazdára.
A JSZP félkarú óriás
A 30 tagú Das WeltAuto hálózat jó évet zárt, hiszen az értékesítés darabszáma 12 százalékkal 7.767-re növekedett, és ebből 6.990 tartozott a 0-7 éves korkategóriába. Az elmúlt évben a magyarországi használtautó kereskedők összesen 36 ezer 0-7 éves használt kocsit adtak el, tehát ebben a piaci szegmensben a DWA közel 20 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. A kereskedői eladásokból egyébként folyamatosan emelkedik a DWA részesedése. A Škoda Octavia a hálózat legnagyobb számban értékesített modellje, de az olyan kisebb autókat nagyon szeretik a vevők, mint a VW Polo, vagy a Škoda Rapid. Másrészt használt SUV-ból sosincs elég, azok nagyon hamar kipörögnek.
Piaci szempontból örvendetes, hogy január óta már ingyenes a használt autók adatainak lekérdezése, és Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP) révén a korábbiaknál sokkal több adathoz jutnak a vásárlók. Ez a Das WeltAuto reményei szerint tovább tisztítja a piacot, bár jó lenne, ha a platformon megjelenne a biztosítók adatbázisa is, hiszen a biztosítási káreseményekről is csak 2019. januárjától közöl adatokat a JSZP, és a használt importból származó autók múltjáról sem tartalmaz adatokat.
A Das WeltAuto garanciális használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.