45 éve indult a Golf legendája
A farmotoros, léghűtéses Bogár után nagyot ugrott a Volkswagen, amikor 1974-ben bemutatta a fronthajtású Golfot. Azóta a hetedik generáció fut az utakon, a modell pedig éppúgy ikonná vált, mint elődje, a Bogár.
Vitathatatlan: Európa legsikeresebb modellje a Golf, bár a 45 évvel ezelőtti indulásakor még senki sem tudhatta, hogy a legendás Beetle utódja világszerte eléri a 35 millió darabos kiszállítást és napjainkban is tovább folytatja sikertörténetét olyan változatokkal együtt, mint az e-Golf, a Golf GTE vagy a Golf Sportsvan.
Mai szemmel nézve az első generáció meglehetősen kicsi volt, de a kasztni mérete ellenére már annak a csomagtartója 300 liternyi csomagnak biztosított helyet. Az 1,1 literes, négyhengeres motor 50, a 1,5 literes pedig 70 lóerős volt, és a teljesítmény 4 fokozatú váltón át jutott az első kerekekhez.
Az első darabokat augusztusban vehették át a boldog tulajdonosok, és nem kellett sokat várni, az első Golf GTI-re. Jóllehet napjaink autóhoz képest az a GTI gyengének és lomhának számít, de a maga idejében kiemelkedett a kínálatból, és létrehozott egy kategóriát, egy rajongói kört,valamint egy kultuszt. A GTI azt jelenti, Gran Turismo Injection, és miután 1975 őszén bemutatták a Frankfurti Autószalonon, hamar megtalálta hódolóinak körét. Pedig a 108 lovas, 1,6 literes motorja és négyfokozatú váltója révén a csúcssebesség alig érte el a 180-at, és 9 másodperc kellett, hogy felgyorsuljon százra.
Később 1,8 literes motort és ötfokozatú váltót kapott, és ez már megjelent a brit piacon is 1979-ben. Az első évben 1500 példány kelt el a szigetországban, ami egy ilyen rétegmodelltől negyven évvel ezelőtt igen szép eredménynek számított.
Az ikon nem öregszik
Hogy mennyire nem avul a Golf, jó példa a videónkon is látható második generációs kétajtós. Messziről méregetve talán csak a kerekek és a kipufogó látszik szokatlannak, azonban másról van szó. Egy világbajnokról, amely tavaly a maga kategóriájában azzal hódította el az elsőséget, hogy 8,47 másodperc alatt futotta a negyedmérföldet, és a célba 269 kilométeres sebességgel érkezett. A sofőr viszont csak akkor vette le a lábát a gázról, amikor már 300-nál járt a sebességmérő mutatója.
A kocsi karosszériája minden ízében eredeti, viszont a kétliteres, 16 szelepes motorját a harmadik generációs Golf GTI-től kölcsönözték. A motort aztán a német Boba Motoring addig piszkálgatta, turbózgatta, amíg 1233 lóerőt és 1094 newtonméteres forgatónyomatékot hozott ki belőle. A nyomaték rugalmasságról csak annyit, hogy a Ketteske a kétszázat 4,6 másodperc alatt éri el.
Hallgassuk csak, milyen hangon muzsikál ez az erőmű. A megszállottak fülének édesebb, mint a fülemüle hangja egy tavaszi éjszakán – ahogy azt Boccaccio mester írta a Dekameronban, de az ő idejében még nem termettek olyan remek dolgok, mint a VW Golf.
Ez alá a Golf alá persze tettek egy, szintén a Volkswagentől származó Haldex összkerékhajtást, ami hatgangos DSG váltón át kapja az erőt.
A Das WeltAuto Volkswagen kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.