Összetörték az idősödő autóját? Készítse elő a pénztárcáját.
Valakinek beleszaladtak a 7 éves autójába, de az a biztosító, amellyel a vétkes megkötötte a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, nem fizette ki a teljes kárösszeget, hanem valami "avultatással" számolt.
Az avultatással kapcsolatban a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) az alábbi tájékoztatást adta:
„Az avulástatásra kőbe vésett szabályok nincsenek, emellett a piacon jelen lévő 14 biztosító gyakorlata eltérhet egymástól. De általánosságban a kötelező felelősségbiztosításnál az az alapelv, hogy az eredeti állapotot kell visszaállítani, így a példa szerinti összetört autó helyreállítását 7 éves alkatrészekkel kellene végezni. Ha a helyreállítás új alkatrésszel történt, akkor értékemelkedés miatt a biztosító avulás címén levonja az új alkatrész és a használt alkatrész értéke közötti különbözetet. Árnyalja a képet, hogy ha bontott vagy utángyártott alkatrésszel történik a javítás (nem gyári, új elem kerül beépítésre), akkor a fent leírt értékkülönbözet nem jelentkezik, így a biztosító nem alkalmaz levonást.
Mindent összevetve a szakértői gyakorlatra például dr. Melegh Gábor Gépjárműszakértés című könyve ad iránymutatást, hogy mely alkatrészeket, milyen idős koruktól, mekkora elhasználódás mellett kell avultatni, ha újjal pótolják őket. Ezzel a gyakorlattal érvényesül a PTK-ban szabályozott káron szerzés tilalma.”
Mi is az a „káron szerzés”
Az avultatás a káron szerzés tilalmából alakult ki, azzal a céllal, hogy a károsult ne kerüljön kedvezőbb anyagi helyzetbe, mint amilyenben a károkozás előtti pillanatban volt – magyarázta Újvári Zoltán ügyvéd.
Nézzünk néhány példát.
Nem kizárt, hogy a hét éves gépkocsi fényezése kopott, karcos volt. Ha ezek az elemek összetörnek, és az autó a helyreállítás során új fényezést kap, akkor jobb esztétikai állapotba kerül, mint a baleset előtt volt. Ezzel a károsult autója értékesebbé válik.
Képzeljük el, hogy a vétlen autó fékpofái 50 százalékosok voltak a karambol idején, viszont, ha a baleset miatt cserélni kell, nyilván csak újat lehet beszerelni. És ugyanez a helyzet, ha kiszakad az esetleg már lefutott, kopott gumiabroncs.
Különbséget kell tenni ugyanakkor az úgynevezett „kopó-forgó” alkatrészek (fék, fogaskerék, váltó alkatrészek, gumi, stb) és a gépkocsi más elemei között. A kopó-forgó alkatrészek szinte mindig avulnak. De például a fényezett karosszériaelem nem biztos, hogy avulni fog még akkor sem, ha a kocsi mondjuk 15 éves, mert lehet, hogy a gazdája óvta, vigyázta és hibátlan a fényezése. Ilyen esetben nincs ok az avultatásra.
Az avulás megállapításának módja, gyakorlata
Fontos tudni, hogy az avulás mértékének nincs egzakt, mérhető módja. A biztosítós kárrendezési gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a biztosító által a kárfelvétellel megbízott kárszakértő a kárfelvételi jegyzőkönyvön tünteti föl az avulás szükségességét és annak mértékét. Újvári Zoltán szerint ez egy teljesen szubjektív eljárás és a szakértő sem tévedhetetlen, ráadásul ő a biztosító teljesítési segédje, így nem elképzelhetetlen, hogy ha téved, akkor a károsult kárára téved, hogy ezzel is minimalizálja a biztosító kárkifizetésének az összegét.
A legfontosabb: a jegyzőkönyv
A kárfelvételi jegyzőkönyv arra szolgál, hogy a károkozó (vagy helyette a biztosító szakértője) és a károsult egy közös jegyzőkönyvben rögzítsék a balesettel kapcsolatosan keletkezett sérüléseket és azok kijavításának módját, valamint az avulás szükségességét és mértékét. A köztudatban egy indokolatlan tekintélytisztelet miatt az átlagember úgy áll egy ilyen kárfelvételhez, hogy a „biztosító megállapítja a kárt”. Ez téves felfogás – hangsúlyozta Újvári Zoltán, kiemelve: nem véletlenül kell azt a jegyzőkönyvet a károsultnak vagy megbízottjának is aláírnia. Ezzel ismeri el, hogy az abban foglaltak pontosak. A károsultnak JOGA van ahhoz, hogy ha neki nem tetszik az avulás alkalmazása, vagy annak mértéke, akkor saját hatáskörben ezt feltüntesse a kárfelvételi jegyzőkönyvön és csak ezt követően írja azt alá. Amennyiben ezt elmulasztja, később nagyon nehéz helyzetben van egy esetleges reklamáció során, míg ha megteszi, akkor jóval könnyben tud érvényt szerezni – akár bíróság útján is – igazának.
A Das WeltAuto garanciális használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.