Globális autóipar – túl a csúcson
A világ tavalyi személyautó-gyártására vonatkozó adatok még nem készültek el, de az biztos, hogy évről évre csökken az utakra kerülő új személykocsik és teherautók száma.
Amíg 2017-ben 97,302 millió személygépkocsi és haszonjármű készült világszerte, addig 2018-ban már csak 95,634 millió. (Ebből a személykocsik száma 72,883 millió volt 2017-ben, míg 70,567 millió 2018-ban, vagyis jelentős a csökkenés.)
Ennek kapcsán Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke a Bosch-csoport nemzetközi sajtótájékoztatóján a következőket jelentette ki januárban: „A Bosch arra számít, hogy 2020 már a harmadik olyan év lesz, amikor a globális autógyártás mértéke csökken. A vállalat előrejelzése szerint 2,6 százalékos visszaeséssel mintegy 89 millió jármű készül a gyártósorokon világszerte. A Bosch szerint a következő években ez a tendencia lesz a jellemző, és 2025 előtt nem várható növekedés a globális autógyártásban.”
Amikor ez a kijelentés elhangzott, még nem tudtuk, hogy a koronavírus-járvány milyen komoly hatással lesz a világ autóiparára.
Egy autóhoz nem elég az alkatrészek 99 százaléka
Nem csak az a baj, hogy a kínai összeszerelő üzemek leálltak a karantén miatt. A fő problémát az okozza, hogy Kína az autógyárak alkatrészeinek fő szállítója az egész világon – az ENSZ adatai szerint 2018-ban csaknem 35 milliárd dollár alkatrészt szállított. Azonban rengeteg olyan alkatrész van – számítógép-chipektől a csavarokig –, amely előbb egy másik országban lévő részegységgyártóhoz kerül, és a felhasználásával készülő végterméket küldi a járműgyárakba. Csakhogy ezek a részegységgyártók is állnak.
Ágazati elemzők szerint a globális autóipart tulajdonképpen a holdújév után érte a teljes, lesújtó csapás. A holdújévi ünnepekre amúgy is betervezték a leállást, azonban az ünnepek utáni első munkanapon, vagyis február 10-én kiderült, mekkora a gond.
A termelés finoman szólva akadozik, de ha mennének is a gyárak, nincs hova tenni a készterméket, mert a raktárkapacitások kihasználtsága teljes. Ráadásul a kikötők előtt sorban állnak a konténerhajók, mert a ki- és berakodáshoz, illetve a szállításhoz is ember kellene.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.