Fából vaskarika: elektromos veteránautó
Az ifjú pár 2018. május 19-én elhagyta a Windsor-kastély kápolnáját, és beült az Enzo Ferrari által a világ legszebb autójának nevezett Jaguar E-Type-ba. Harry herceg és Meghan hercegné elindult a történelmi autóval a 400 éve létrehozott sétányon, a Long Walkon a királyi család birtokához tartozó Frogmore House felé.
Csakhogy az autó némán gurult, mivel az 50 éves Jaguar E-Type Roadster az eredeti V-nyolcas motor helyett 220 kilowattos (295 lóerős) elektromos motort kapott, amivel 5,5 másodperc alatt éri el a száz kilométeres sebességet, egy másodperccel hamarabb, mint az eredeti motorral. Ezáltal nemcsak a kocsi hajtása, hanem a neve is megváltozott: miután az autó károsanyag kibocsátása nulla, a Jaguar az E-Type Concept Zero nevet kapta.
Ez az esemény különösen ráirányította a figyelmet az elektromossá alakított veterán autókra, amelyek évek óta készülnek az Atlanti-óceán nyugati és keleti oldalán, sőt még messzebb is. Kaliforniában például egy cég az 1950–1970-es évek Volkswagenjeiből és Porschéiből készít elektromos autókat, nemrégiben pedig egy német műhely csodaszép elektromos Transporterét mutattuk be.
Ugyanakkor nem egy európai műhely kínál átalakított Jaguarokat, Range Rovereket, sőt van olyan vállalkozás is, amely 60 év körüli Rolls-Royce modellekkel foglalkozik. Megint más cég az 1960-as évek elektromossá alakított Mustangjait árusítja mintegy 350 ezer euróért (nagyjából 120 millió forintért). Sőt az Aston Martin is vállalja, hogy kiveszi a motort és a sebességváltót a régi Astonból, és elektromos hajtásláncot épít a helyére. A márka szerint azonban az átalakítás teljesen visszafordítható, így ha a tulajdonos meggondolja magát, ismét az eredeti motor zúghat a kocsiban.
Mindezek persze komoly szakmai vitákat váltottak ki az elmúlt években, és felvetődött a kérdés: az elektromossá alakítás szentségtörés vagy a jövőbe mutató lépés?
A hagyományörzők szerint az egykor gondosan megtervezett, majd a tulajdonosok által szeretettel ápolt belsőégésű motor lecserélése valójában kegyetlenség, míg a modernizáció felé nyitók azzal érvelnek, hogy egy villanyautónál nem kell törődni az olajszinttel, ilyen-olyan szűrőkkel, csak az autózás öröme marad. Ezáltal azonban többé nem lehet hallani az eredeti motor hangját, arról nem is beszélve, hogy egy igazi veteránautós még a motorház illatát is szereti.
A brit közvéleménykutató, a YouGov felmérése azt mutatta, hogy a válaszadók mindössze 19 százaléka gondolta rendjénvalónak a klasszikus autók elektromossá alakítását, 43 százalék pedig határozottan ellenezte az ötletet.
Igaz, az átalakítás-pártiak között is vannak mérsékeltek, akik csak a nagy sorozatban készült, a maga korában hétköznapinak tartott autókat alakítana át, bár egy átalakító céget egyszer azzal kereste meg valaki, hogy villanymotorra cseréltetné egy Ferrari 308 V8-as motorját.
A tradíciókhoz ragaszkodók, akiknek már az E-Type Concept Zero létrehozása is fájt, felteszik a kérdést: kivenné-e valaki egy Bentley Blower motorját? Igaz, az E-Type Concept Zero projekt már a múlté, miután a Jaguar 2019-ben leállította a modell gyártását.
A – főként érzelmek fűtötte – vitát még hosszan lehetne folytatni, ám nem érdemes. A kis szériás modelleket nemigen fogják átalakítani, ám ha egy gyűjtő úgy gondolná, hogy megrendeli valami kisebb cégnél az átalakítást, sokat veszít, mert autója elveszti a „veterán”, vagyis a „klasszikus” jelzőt.
A történelmi járművek nemzetközi szövetsége, a FIVA (Federation Internationale des Vehicules Anciens) ugyanis bejelentette, hogy nem tudja támogatni klasszikus kocsik elektromossá alakítását. A szövetség ugyan megérti egyes tulajdonosok indítékát a járművek villamosítására és elismeri, hogy az elektromossá alakítás révén a sok évtizedes modellek is megfelelnek napjaink környezetvédelmi előírásainak, ráadásul jóval erősebbek lesznek. A FIVA szerint azonban a közúti történelmi jármű csak mechanikus meghajtású lehet.
A szövetség követelményei pedig világosak. A történelminek elismert klasszikus autók azok, amelyek legalább 30 évesek, pontosan megőrizték és fenntartották az eredeti állapotát, valamint nem használják napi közlekedési eszközként. Ezáltal válhatnak a veteránautók a műszaki és kulturális örökségünk részévé.
A szövetség álláspontja szerint nemcsak a karosszéria stílusa tesz történelmivé egy autót, hanem annak minden alkatrésze, ahogy annak idején megalkották. Ha tehát egy tulajdonos vagy egy gyártó – mint például az Aston Martin – úgy dönt, hogy egy történelmi modellt elektromos meghajtásúvá alakít, a FIVA határozottan azt javasolja, hogy a változtatások visszafordíthatók legyenek, és az összes eredeti alkatrészt megjelölve és biztonságosan tárolják.
Ilyen módon a gépkocsit bármikor vissza lehet alakítani az eredeti állapotba, és akkor ismét elnyerheti a történelmi jármű minősítést.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.