Új tanúsító címkékkel látják el a gumiabroncsokat
Döntött az Európai Parlament: a gumiabroncsok címkéin 2021. május 1-től fel kell tüntetni az abroncs üzemanyag-hatékonyságát, nedvestapadási indexét és külső gördülési zajszintjét is.
A személy- és teherautó-gumikra vonatkozó új címkézési szabályok célja, hogy a vásárlók egyértelmű és egymással összehasonlítható információhoz jussanak, ezáltal kiválaszthassák a kisebb gördülési ellenállású, halkabb és biztonságosabb abroncsokat. Ágazati szakértők úgy tartják, hogy az új címkéknek köszönhetően az uniós országokban várhatóan tízmillió tonnával lesz kevesebb a szén-dioxid-kibocsátás.
A fogyasztói szokások megváltozása révén tisztábbá válhat a környezet, ugyanis a káros mikroműanyagok jelentős része – amint azt nemrégiben megírtuk – a gumiabroncsok kopásából származik.
A címkéknek a későbbiekben a kilométerben kifejezett maximális élettartamra, a kopás mértékére, valamint a havon és jégen mért tapadásra vonatkozó adatokat is tartalmazniuk kell. A kilométerben kifejezett élettartammal és a kopásállással kapcsolatos információ feltüntetése akkor válik kötelezővé, ha megjelennek a megfelelő tesztelési módszerek. Ez azonban még kicsit odébb lesz, mert a tesztmódszerek kidolgozására is várni kell, arról nem is beszélve, hogy azok általánossá tételéről szintén az Európai Parlamentnek kell döntenie.
Az előírás szerint az új címkéket a fogyasztók számára jól láthatóan kell elhelyezni mindenhol, ahol gumiabroncsokat árusítanak, beleértve az online boltokat is. A címkéken egyszerűen olvasható QR-kódokat is fel kell tüntetni. Az új címkeszabályok a nehézgépjárművek úgynevezett C3 abroncsaira is vonatkoznak, amelyek eddig nem tartoztak az Európai Unió címkézési szabályainak hatálya alá.
A gumiabroncsipar szakértői ugyanakkor aggódnak amiatt, hogy elegendő lesz-e az idő 2021. május 1-ig az Európai Energetikai Címkézési Adatbázis (European Product Database for Energy Labelling, EPREL) feltöltésére. A nyilvánosan elérhető, a gumiabroncsok teljesítményét regisztráló adatbázis feladata az információáramlás elősegítése a gyártók és hatóságok, valamint a piacfelügyeleti szervek között.
Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) rámutatott, hogy nem egészen egy év alatt 120 ezer különböző abroncsra vonatkozó adatbázis létrehozása komplex feladat, és félő, hogy nem lesz elegendő idő a zökkenőmentes átállásra úgy, hogy egyidejűleg egy sor új követelménynek is meg kell felelni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.