Sok százezres kárt okozhat autónkban, ha túl mély vízbe hajtunk

2020. 06. 16.

arviz_auto_kep.jpg

Hatalmas mennyiségű eső zúdult Magyarországra, elsősorban Budapestre június 14-én, amely megbénította a közlekedést, és számos autós került nehéz helyzetbe a járhatatlanná vált utakon. Célszerű felkészülni, mire érdemes odafigyelni hasonló helyzetben, hogyan lehet megelőzni a beázást, kihez kell fordulni, mit kell tenni, ha az autónk vízkáros lesz, illetve, mire tanácsos odafigyelni használt autó vásárlásakor, hogy elkerüljük egy átvizesedett kocsi megvételét. A Das WeltAuto ezekre a fontos kérdésekre ad választ.

Hiába az előrejelzések, a vártnál jóval nagyobb vihar csapott le Magyarország több területén június 14-én, vasárnap. A hirtelen lezúduló csapadékot több helyen még a csatornarendszer sem tudta elnyelni, ezért több városban is, de elsősorban Budapesten magasan állt a vízszint az utcákon. A hatalmas mennyiségű eső már önmagában is kellemetlen, autós szemmel nézve pedig veszélyes és kártékony.

Bár érthető, ha valaki ilyen helyzetben minél gyorsabban szeretne eljutni célállomásáig, sok esetben érdemes félreállni, és várni, míg lejjebb megy a vízszint, ellenkező esetben kockáztatjuk autónk állapotát, amely később okozhat komoly problémákat.

„Az új autók orrburkolata alapvetően jól zárja a vizet, a motor légbeszívója általában a szellőzőnyílás felső részében található – mondja Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. – Az igazán nagy probléma akkor következik be, amikor ezt a nyílást éri el a víz, ugyanis a beszívott folyadékot is úgy próbálja összepréselni a motor, mint a levegőt, ami egyből mechanikai meghibásodáshoz vezet. A legjobb döntés, ha nem hajtunk bele a felgyülemlett vízbe, ha mégis muszáj tovább haladunk, csak akkor tegyük, ha a tengelyszintet nem éri el a víz magassága. Ilyenkor nagyon lassan guruljunk bele a tócsába, mert a kocsi által keltett hullámok könnyedén felcsaphatnak az említett légszívóig. Ha nem figyelünk, autónkat egyetlen mozdulattal gazdasági totálkárossá tehetjük.”

Amennyiben a motor vizet szív, a vízütés mechanikai sérüléseket okoz, amelyet csak költséges nagyszervizzel, vagy rosszabb esetben motorcserével lehet javítani. A motoron kívül a padlózatban elhelyezett vezérlőegységek – mint például a légzsák vezérlője – is vizet kaphatnak, amelyek szintén cserét igényelhetnek. A vezérlőegység cseréje akár 150 ezer forintba is kerülhet, s ebből 30-40 darab is lehet a modernebb kocsikban. A műszerfal közepéig vízben álló autónál olyan magas javítási költségek lehetnek az autó értékétől függően, hogy a biztosítók és a márkaszervizek akár gazdasági totálkárosnak minősíthetik a járművet.

„Beázás után az első és legfontosabb teendő, hogy kiszárítsuk a kocsinkat, ezzel azonban nem ér véget a történet. Lehetőség szerint szállíttassuk az autót márkaszervizbe, ahol egyből kiderülhetnek a felszíni problémák. Csakhogy a víz által okozott károk sokszor hónapokkal később jelentkezhetnek szórványosan jelző kontroll-lámpák és folyamatos működési zavarok, elektromos hibák formájában. A vizesedés komoly problémákkal járhat, és még ha járóképes is a járművünk, akkor is érdemes átvizsgáltatni. Ha pedig szeretnénk megőrizni gépkocsink működésbiztonságát, javasolt elfogadni a szakszerviz gyártói műszaki információkra és javítási előírásokra épülő véleményét” – hívta fel a figyelmet Frank György.

Ugyanakkor sokan visszaélnek a helyzettel, és ezért óvatosnak kell lenni.

„Tapasztalataink szerint a beázott, gazdasági totálkáros gépkocsik gyakran kerülnek vissza a használt autó piacra – tette hozzá a Das WeltAuto márkaigazgatója. – A forgalomból kivont négykerekűeket kozmetikai javítások után a vízkárt elhallgatva ismét árulni kezdik azokat. A biztosítói, illetve márkaszervízben történő szervizmúlt lekérdezéssel részben kiszűrhetők ezek a kocsik, mivel rendszerint az adatbázisokba jelzés kerül a vízkárról.

Ezeket a kocsikat nagy ívben el kell kerülni, de ehhez ismerni kell a jármű előéletét, éppen ezért fontos, hogy megbízható múltú autót vásároljunk, megbízható forrásból.”

 

Fotó: harboroughfm.co.uk

 

Aktuális kínálatunk, kategóriák szerint

A bejegyzés trackback címe:

https://dasblog.hu/api/trackback/id/tr7415811440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kategóriák

adás-vétel (11) ÁFA-csalás (6) akkumulátor (8) asszisztens rendszer (9) átverés (18) Audi (53) Audi e-tron (6) Audi Q3 (5) autó (23) autóimport (6) autóverseny (6) autó átvizsgálás (10) autó biztosítás (5) baleset (22) benzines autó (5) benzinmotor (5) biztonság (6) biztosítás (11) biztosítás autóra (6) BMW (7) Bogár (14) Budapest (5) Caddy (6) CASCO (8) cikk (18) cikkek (627) családi autó (6) csalás (6) csúszós út (6) CUPRA (5) Das WeltAuto (106) dízel (13) dízelmotor (6) dízel motor (9) e-tron (9) elektromos Audi (6) elektromos autó (39) elektromos autózás (13) elektromos motor (9) elektromos versenyautó (5) elektromos Volkswagen (9) Ford (15) Frank György (5) garancia (11) Genf (8) Genfi Autószalon (7) Genfi Nemzetközi Autószalon (6) Golf (13) gumi (5) gumiabroncs (13) gumicsere (6) gyorshajtás (8) halálos baleset (5) halálos közlekedési baleset (5) hasznalt (6) Használtautó (12) használtautó (140) használtautó ár (6) használtautó budapest (9) használtautó garancia (10) használtautó garanciával (8) használtautó garanciával budapesten (9) használtautó garancia biztosítás (10) használtautó import (7) használtautó kereskedések (10) használtautó vásárlás (11) használtautó vásárlás garancia (9) használtimport (6) használt autó (135) használt autók olcsón (8) használt autós átverés (5) használt autós csalás (6) használt autós csaló (6) használt autós csalók (6) használt autós tanácsok (8) használt autós tippek (10) használt autós trükkök (8) használt autó biztoskézből (7) használt autó budapest (5) használt autó import (9) használt autó importálás (6) használt autó vásárlás (8) használt autó vásárlási tanácsok (9) használt autó vásárlási tipp (8) hasznos (235) hibrid (8) hibrid autó (6) hirek (213) idős autó (7) illegális szoftver (6) import (10) importautó (5) Istenes László (5) ittas vezetés (5) Jármű Szolgáltatási Platform (5) jogi tanács (8) karambol (8) kilométeróra (5) kilométeróra tekerés (10) kisszines (179) koronavírus (19) közlekedés (5) közlekedési baleset (5) legjobb autó (5) lízing (6) márkakereskedés (10) márkaszerviz (15) megbízható használt autó (5) Mercedes (5) miért marad el a genfi nemzetközi autószalon? (5) motor (7) NAV (12) Németország (5) nepper (9) Nürburgring (6) nyaralás (6) Octavia (7) Opel (12) piaci statisztika (8) Pikes Peak (8) plug-in hibrid (11) Porsche (18) Porsche Hungaria (10) rendőrség (5) SEAT (26) Skoda (54) Skoda Auto (11) Skoda Kamiq (6) Skoda Octavia (10) Skoda Superb (6) SUV (26) suv autó (7) Suzuki (8) személyautó (6) szén-dioxid kibocsátás (6) tanulmányautó (5) technológia (13) téligumi (7) teszt (5) törésteszt (12) Toyota (5) Transporter (8) TSI (8) tudta (9) újautó (18) új autó (13) új modell (5) versenyautó (9) versenysport (7) vezetéstechnika (5) videok (32) Volkswagen (109) Volkswagen-csoport (26) Volkswagen Golf (7) VW (5) Címkefelhő