Autópiac: Ennél csak jobb első félévünk volt
Miután a kijárási korlátozások miatt jelentősen esett a használt autók forgalma, az előzetes adatok szerint júniusban erőteljesen felpörgött a piac. Ez azonban nem mondható el az új autókról, amelyekből 23,7 százalékkal kevesebbet, összesen 10 355 darabot helyeztek forgalomba a múlt hónapban.
Az első féléves forgalomba helyezések száma a tavalyi 87 452-vel szemben 65 811-re mérséklődött. Ez 24 százalékos elmaradás az elmúlt évi első félévhez képest, de áprilisban és májusban meghaladta az 50 százalékot is a visszaesés. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) mindazonáltal reméli, hogy év végére a piac nem marad el 25 százaléknál többel a 2019. évi eredménytől.
Új személyautó forgalomba helyezés
Toplista, I.-VI. hó
1 Toyota 5854
2 VW 5016
3 Dacia 4942
4 Suzuki 4750
5 Škoda 4704
6 Ford 4214
7 Renault 2913
8 KIA 2767
9 Opel 2476
10 FIAT 2416
Forrás: DataHouse
Az MGE tájékoztatása szerint a külföldről behozott használt gépkocsikból továbbra is jelentős mennyiséget – júniusban például 10 828 darabot – helyeztek forgalomba, többet, mint az új autókból. Az első félévben pedig 65 080 darabra rúgott a használtimport.
Öregedő európai autóállomány, használtpiaci utánpótlás gondok
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) csak a múlt hónapban hozta nyilvánosságra alábbi, 2017-re vonatkozó adatait.
Eszerint az Európai Unió személyautó állományának átlagos kora 11,1 volt két és fél évvel ezelőtt, a magyarországi pedig 15,3 év. Nem tudni, honnan vette az ACEA az adatokat, hiszen a Központi Statisztikai Hivatal szerint a magyar autóflotta átlagos kora csak az elmúlt év végén érte el a 14,4 évet. Arra viszont jó a mellékelt összeállítás, hogy lássuk, hol is állhatunk a többi országhoz viszonyítva. Másrészt az is érdekes, hogy néhány tehetős nyugat-európai országban is viszonylag magas értékeket láthatunk. Ennek oka pedig nem más, mint a 2008 őszén kitört világgazdasági hitelválság, amely miatt évekig a korábbiaknál jóval kevesebb új autó talált gazdára az Európai Unióban.
Ezek, az annak idején az utakra nem került autók hiányoznak a használtpiacról, és emiatt korosodott az állomány. Szakértők rámutatnak, ha eldurvul a Covid-19 járvány (márpedig több országban újból nő az új fertőzöttek száma), ismét olyan szinten eshet vissza az új személykocsik forgalma, hogy tovább öregszik és drágul a használtpiacon megjelenő kínálat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.