Mi a teendő, ha örökölt egy autót?
A legfontosabb, hogy már az elején tisztázzuk: a kötelező biztosítás személyhez, nem pedig autóhoz kapcsolódik. Viszont, ha meghal az autó tulajdonosa, a nevén lévő autót az örökös jogosan használhatja a hagyatéki tárgyalás lezártáig.
A jogszabály szerint amennyiben bármilyen okból változik az autó tulajdonosa, illetve üzembentartója, akkor új kötelező felelősségbiztosítást (KGFB) kell kötni az új tulajdonos nevére. Amíg ez meg nem történik, addig nem lehet átírni az autót, amely természetesen nem vehet részt a forgalomban.
Öröklés esetén szintén tulajdonosváltás történik, mindössze az a különbség, hogy nem adásvételi szerződés, hanem örökség révén jut az új tulajdonos a gépkocsihoz.
Ebben az esetben azonban nem szűnik meg automatikusan a kötelező biztosítás a biztosított halálával, hanem az örökös fenntarthatja a biztosítást, ha fizeti az esedékes biztosítási díjat és az adót. Természetesen a biztosítót értesíteni kell a halálesetről, mert miután lezajlik a hagyatéki tárgyalás, akkor már csak annak jogerőre emelkedésétől számított 30 napig lehet fenntartani a biztosítást, azaz ennek letelte előtt új kötelező biztosítást kell kötni az örökös nevére.
A 2017. január 1-től érvényes új jogszabály szerint ugyanis a 2017. január 1-je után jogerőre emelkedett hagyatéki végzések alapján a biztosító a bejelentést követő 30 nap után törli KGFB-szerződéseket. A szerződést nem írhatja át a biztosító az örökös nevére, hanem az örökösnek mindig új biztosítási szerződést kell kötnie a jogerős hagyatéki végzés napjával.
Abban az esetben viszont, ha az örökös a hagyatéki eljárás lezárultáig nem fizeti az esedékes biztosítást, utólag fedezetlenségi díjat kell fizetnie. Ez hosszú idő alatt olyan nagy összeg is lehet, hogy a KGFB törvény 22. paragrafusának 5. pontja szerint „A biztosító, ha a fedezetlenséggel érintett időszak meghaladja a 120 napot, részletfizetési lehetőséget nyújthat.”
A fedezetlenségi díj 2020-ra érvényes mértékei az egyes kategóriákban a következők:
Személygépkocsi |
Ft/nap |
0-37 kW |
510 |
38-50 kW |
610 |
51-70 kW |
680 |
71-100 kW |
800 |
101-180 kW |
1060 |
181- kW |
1140 |
Motorkerékpár |
|
1-12 kW |
90 |
13-35 kW |
140 |
36-70 kW |
270 |
71- kW |
390 |
Autóbusz |
|
10-19 férőhely |
820 |
20-42 férőhely |
2040 |
43-79 férőhely |
2280 |
80- férőhely |
4780 |
Trolibusz |
2110 |
Tehergépkocsi |
|
0-3500 kg |
820 |
3501-12000 kg |
1570 |
12001- kg |
3940 |
Vontató |
4080 |
Mezőgazdasági vontató |
190 |
Pótkocsik, félpótkocsik |
|
1-750 kg össztömeg |
180 |
751-10000 kg össztömeg |
190 |
10001- kg össztömeg |
1370 |
Lassú jármű |
190 |
Munkagép |
190 |
Segédmotoros kerékpár |
0 |
4 kerekű segédmotoros kerékpár |
180 |
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.