Meglepő számok a világ használtautó kereskedelméről
Az első tíz hónapban 102 048 új személygépkocsi talált gazdára, 20 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. Azonban az elmaradás mértéke hónapról hónapra csökken, hiszen az októberben forgalomba helyezett 11 946 autó már csak 4 százalékkal kevesebb a tavaly októberben regisztrált mennyiségnél.
Ami a használtimportot illeti, októberben 11 341 darab, az első tíz hónapban pedig összesen 110 262 személyautó érkezett az országba.
Az ENSZ környezetvédelmi program (United Nations Environment Programme, UNEP) ugyanakkor megállapítja, hogy a használt gépjárművek millióinak a fejlődő országokba irányuló exportja jelentősen hozzájárul a célország légszennyezéséhez. Márpedig 2015 és 2018 között 14 millió személygépjárművet exportáltak alacsony és közepes jövedelmű országokba. A teljes mennyiség 40 százaléka Afrikában kötött ki. A fenti időszakban az összes használtjármű-export 54 százaléka az Európai Unióból indult. Ezt követte Japán 27, az Egyesült Államok pedig 18 százalékkal. Az ezeket a járműveket importáló fejlődő országok túlnyomó többségének nincsenek környezetvédelmi követelményei vagy a biztonságokat szabályozó előírások. Nálunk azonban vannak ilyenek, ezért nyilván a Magyarországra érkező használt autók magasabb árszintet képviselnek, mint az afrikaiak. Vagy a mellékelt ábrán szereplő Egyesült Arab Emirátusokba biztosan sokkal modernebb és fiatalabb amerikai autók kerülnek, mint Nigériába, Grúziába vagy Ukrajnába.
Az ENSZ anyaga tapintatosan nem foglalkozik az Európai Unión belüli használtkocsi kereskedelemmel, pedig hazánk közismerten nagy importőr. A tavaly előtti 158 790-nel szemben az elmúlt évben ugyan már csak 156 475 használtautó érkezett külföldről a magyar utakra, azonban ezeknek még mindig 59 százaléka, vagyis 92 730 kocsi készült 2010 előtt.
Néhány közeli, nem EU-országok használtimportja
2018, darab
Szerbia 260 078
Ukrajna 173 011
Bosznia-
Hercegovina 132 586
Grúzia 125 745
Oroszország 75 928
Forrás: United Nations Environment Programme
Szerbiában szeretik a magyar használtkocsikat
Ugyanakkor tőlünk is visznek használt személyautókat külföldre, 2019-ben például 13 195 darabot. Ebből 5 310 volt a benzin- vagy gázüzemű és 7 885 a dízelmotoros. Ami a kategóriákat illeti, a legnagyobb számban a 1,5-2,5 literes dízelmotorral ellátott kocsikat vitték külföldre, de csak ide a szomszédba: Szerbia ezekből 4 853 darabot vásárolt, majd Szlovákia következett 798, Ukrajna 252 és – meglepetésként – Mauritánia 142 autóval.
A kisebb dízelekből 903, a legnagyobbakból pedig 76 került a magyar-szerb határ túloldalára.
Magyar használt személygépkocsi export 2019
Hengerűrtartalom Darab
(liter)
Benzin vagy gázüzemű
max. 1 755
1-1,5 3 041
1,5-3 1 452
3 fölött 62
Dízelüzemű
max. 1,5 1 208
1,5-2,5 6 469
2,5 fölött 208
Forrás: KSH
Érdekes ugyanakkor, hogy a legfeljebb ezer köbcentis benzines vagy gázüzemű autókból legtöbbet, 449-et Németországba vittek, és csak ez után következett Szerbia a maga 129 darabjával. Az 1000-1500 köbcentisek kategóriájában azonban már 1 441 darabbal átvette a vezetést az 1 069 darabos német export előtt. Ugyancsak a legtöbbet, 597 darabot vásároltak a szerbiai vevők a 1,5-3 literes kategóriából, majd Ukrajna következett 315 autóval, míg a legnagyobbak között 27 darabbal ismét Németország került az első helyre.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.