Hátul is van ködlámpa!
A legtöbb autóvezető csak legyint: hát persze, hogy van, miért is kell ilyen alapvető dolgokról írni? Azonban a helyszínelő rendőrök a megmondhatói, hogy így ősszel hány olyan ráfutásos baleset fordul elő, amikor a köd és a kerekek által a levegőbe dobott sűrű vízpermet gyakorlatilag elfedte az autót, amelynek vezetője nem kapcsolta be a hátsó ködlámpát.
Ködben, esőben nagyon könnyű elérni azt a sebességkategóriát, amelyet relatív gyorshajtásnak neveznek, és ha az autópályán előttünk haladó nem használja a hátsó ködlámpát, könnyen bajba kerülhetünk, hiszen ilyen körülmények között még az aszfalt is csúszik. Vagyis a kicsi látótávolság és a hosszú fékút balesetet eredményezhet.
De nézzük csak, miért is van szükség az alacsonyra helyezett elülső ködlámpára? Azért, hogy bevilágítson a köd alá, így fényük messzebbre jut a ködös időben, mint a tompított világításé. Ilyenkor azért nem jó a távolsági fényszóró, mert a fényét a köd visszaveri, így csak egy fehéren vakító gomolygást látni, de azt nem, hogy mi van mögötte.
Nagyon sűrű ködben még az előfordulhat, hogy a tompított fény helyett tanácsos helyzetjelzőre kapcsolni és ahhoz társítani a ködlápákat, mert a lekapcsolt tompított reflektor fényét nem veri vissza a köd, nem vakít. Azért vannak úgy bekötve a lámpák, hogy ebben a leosztásban is működhessenek. Más esetben azonban a ködlámpa nem váltja ki a tompított világítást, hiszen vakíthatja a szembejövőt.
Az első- és a hátsó ködlámpa alkalmazása nemcsak a látási viszonyoktól, hanem a forgalomtól is függ. Amikor az autópályán összetorlódnak az autók, akkor természetesen lekapcsolható a ködzárófény, és akkor is, ha elvonult a köd. Erről is gyakran megfeledkeznek autóstársaink, pedig a hátsó ködlámpa tiszta időben zavarja, sőt vakítja a mögötte haladót, tehát az a legkevesebb, hogy ilyenkor azonnal kikapcsoljuk.
Ezt tanácsolja az ADAC
A német autóklub mindenkinek a figyelmébe ajánlja az 50/50/50-es szabályt. Vagyis:
- csak akkor kapcsoljuk be a hátsó ködlámpát, ha a látótávolság kevesebb 50 méternél.
- Ha a látótávolság nem haladja meg az 50 métert, csökkentsük a sebességet 50 kilométer/órára.
- A hátsó ködlámpák sűrű ködben, zuhogó esőben a nagyvárosi forgalomban is hasznosak, ilyen esetben tehát használjuk bátran.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.