Így bikázzuk be az autót!
Kezdjük egy rejtvénnyel. Mit jelentenek az alábbiak?
1. indítandó akkumulátor pozitív
2. indító akkumulátor pozitív
3. indító negatív
4. indítandó negatív
A helyes válasz: ebben a sorrendben kell csatlakoztatni a két akkumulátort, ha egy fagyos reggelen nem indul az autó.
Akármilyen furcsa, a tél első hideg reggelein az assistance szolgáltatások jelentős hányadát teszik ki a sztrájkoló autók indítása. Ilyenkor azt javasolják, hogy menjenek be a márkaszervizbe, mert egy akku töltőáram ellenőrzése csak a márkaszervizben lehetséges. Másrészt a teljesen lemerült akkut alaposan fel kell tölteni, és ahhoz nem elég, ha csak rövid utat tesznek meg vele. Úgyhogy a megoldás a szerviz, vagy fél napnyi utazás egy távoli rokonhoz – mondta el blogunknak Válint Péter, a Porsche Pest szervizvezetője, majd ismertette a folyamatot.
Először is kell egy indító akkumulátor. Ez lehet egy különálló, feltöltött akku, de – ami a gyakoribb – egy másik autó akkumulátorja is. Arra azonban feltétlenül ügyeljünk, hogy az indító egység hasonló kapacitású legyen, mint az, amelyik lemerült. Kizárt ugyanis, hogy egy teljesen üres 90 amperórás akkumulátort, egy 35 amperórásról be lehessen indítani.
Másodszor szükségünk lesz egy jó minőségű indító kábelre. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy olcsó, gyenge kis csipeszekkel felszerelt drótokat vesznek, ezek azonban nem vezetik át a nagy áramerősséget, hiszen egy akkumulátor indítóárama többszáz amper. Minél vékonyabb a vezeték, annál kisebb áramerősség mehet át rajta.
Harmadszor úgy kell felcsíptetni a kábeleket, hogy a polaritás azonos legyen, a fent már ismertetett sorrendben.
Válint Péter hangsúlyozta, hogy a fordított polaritással bikázott autónál komoly és drágán javítható hibák következhetnek be, és kérte, senki se hajoljon az akku fölé bikázáskor, mert ha zárlatos, szikrázó meglepetéseket okozhat.
Csak úgy lemerült az akku…
A bikázásra akkor van szükség, ha a jármű indító akkumulátora lemerül. Ez nemcsak az akkumulátor kora miatt következhet be, hanem amiatt is, ha egy fogyasztót bekapcsolva hagynak.
Az újabb modelleknél az is gondot, vagyis akkumulátor-lemerülést okozhat, ha a gyújtáskulcsot benne hagyják az autóban. Ilyenkor a kulccsal kommunikál az autó agya, és bizonyos egységek „ébren” maradnak, folyamatosan terhelve az akkumulátort.
Ilyenkor ugyanis a vezérlőegység úgy véli, hogy bármelyik pillanatban újra menni kell, tehát készenlétben marad az autó, hogy minél hamarabb minden rendszer működőképes legyen, függetlenül attól, hogy még gyújtást se adtunk rá.
De az is előfordult már, hogy valaki a start-stop rendszerrel állt meg a garázsában, és elfelejtette levenni a gyújtást, ami ugyancsak az akkumulátor terheléséhez vezetett.
Mindez azonban nem okoz gondot, ha mindennap használják az autót, hiszen az éjszakai készenlét okozta fogyasztást nappal simán pótolja a rendszer.
Mik azok a bikázási pontok?
Az új modelleknél a bikázó kábelt már nem az akkumulátor sarukra kell csatlakozni, hanem vannak úgynevezett bikázási pontok, amelyek helyét a kezelési útmutatóban találjuk.
Ezek helyét különösen azért érdemes tudni, mert ha az akkumulátor a csomagtartóban lapul a pótkerék alatt, (mint az Audi A6, A8 esetén) a csomagtérajtó pedig elektromos zárral nyitható, nem is lehet hozzáférni, amíg nem kap áramot az akkumulátor.
Ilyen autóknál a motortérben van egy pozitív és egy negatív pólusú indítási pont, amire rá lehet csatlakoztatni az indító kábelt.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.