14,7 évre nőtt a magyar autóállomány kora
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az elmúlt év végén a magyar személygépkocsi-állomány átlagos kora elérte a 14,7 évet. Ahhoz, hogy fiatalodjon az állomány, évente 150 ezer új személyautót kellene forgalomba helyezni, és legalább ennyi régi kocsit küldeni a bontóba.
A személygépkocsi-állomány átlagos kora (év) és száma (millió darab)
2007 10,3 3,012
2008 10,4 3,055
2009 10,8 3,013
2010 11,3 2,984
2011 11,9 2,967
2012 12,5 2,986
2013 13,0 3,040
2014 13,4 3,107
2015 13,7 3,196
2016 13,9 3,313
2017 14,1 3,471
2018 14,2 3,641
2019 14,4 3,812
2020 14,7 3,920
Forrás: KSH
A nemzetközi hitelválság kirobbanása előtti „utolsó békeév” végén a KSH nyilvántartása szerint mindössze 10,3 év volt az alig több mint hárommillió személyautó átlagos kora. Az állomány 2020 decemberére nagyjából 900 ezer darabbal emelkedett, viszont az öregedés mértéke 4,4 évre rúgott. Ennek oka elsősorban az, hogy a használtan importált autók csaknem háromnegyede elmúlt tízéves.
„Ezek az autók öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosok lesznek. Mégpedig azért, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, de hibás, öreg autók tisztességes rendbehozatala. Ha a hatszátezer forintért vásárolt autón valami elromlik, és azt mondják, kétszázezer a javítása, akkor mindenki meghökken, a kocsi pedig megy a bontóba” – mondta Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója, rámutatva, hogy a működőképesség visszaállítása nem értéknövelő beruházás. A kocsi attól még tizenéves marad, és a piac ennek megfelelően árazza be, és csak ráfizetéssel lehet eladni.
Tehát nem éri meg kicserélni egy öreg dízelmotor befecskendező rendszerét, vagy egy benzinesnél a motorvezérlést, mert az autó értéke egy forinttal sem nő. Már nálunk is kerülnek olyan kocsik a bontóba, amelyek kívülről rendben vannak, csak éppen egy vagyonba kerülnek, hogy motorikusan is rendben legyenek.
A leggyakoribb márkák Magyarországon (darab)
Opel 496 308
Suzuki 428 863
VW 383 508
Ford 323 037
Renault 222 607
Toyota 219 618
Škoda 214 658
Forrás: KSH
A legfiatalabb márkák átlagos kora (év)
Dacia 5,8
KIA 8,2
Hyundai 9,7
Škoda 12,3
Toyota 12,4
Volvo 12,4
Forrás: KSH
A legidősebb márkák átlagos kora (év)
Zastava 34,6
Datsun/Nissan 34,5
Polski FIAT 33,9
Wartburg 33,5
Trabant 33,3
Lada 26,8
Tavria 26,3
Daihatsu 22,3
Forrás: KSH
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.