Ittas vagy bódult?
A világjárvány előtt kedves húsvét hétfői népszokás volt az alkoholszondás közúti ellenőrzés. Az ORFK frissen kiadott adatai szerint legutóbb 2018 első két hónapjában haladta meg a négyezret a pozitív eredményt mutató szondáztatások száma, bár az is igaz, hogy ez az érték is messze elmarad a 2010-es és 2011-es adatoktól.
Másrészt viszont nem feledkezhetünk meg arról, hogy sokan valamilyen kábítószer hatása alatt vezetnek, ám az ilyen bódultságot sokkal nehezebb kimutatni, mint az ittasságot. Ráadásul az ittasságellenőrzés költsége nagyjából 150 forint, míg a bódítószer előszűrésének költsége vizeletminta vagy nyálminta alapján meghaladja az ötezer forintot. Amíg ittasság esetén csak etilalkoholt keresnek a vérben, bódultság esetén sokféle anyagot kell keresni, így sokkal drágább a laborvizsgálat is, ami 50-100 ezer forintba is kerülhet.
A rendőröket ugyanakkor felkészítik, hogy felismerjék a drogfogyasztás jellegzetességeit, így ki tudják szűrni, ki lehet bódult, és ki nem. Norvégiában például először kezet fognak a sofőrrel, mégpedig azért, hogy megtudják, izzad-e a tenyere. Emellett figyelik a pupillát, a reakcióképességet és mozgásos teszteket végeznek.
Magyarországon is van erre képzési anyag, amelyben felsorolják, milyen szerek milyen tüneteket okozhatnak. Azonban az ilyen helyszíni, bódult állapotot felmérő vizsgálatban is közre kell működnie a megállítottnak. Enélkül marad a mintavételre történő előállítás, amelynek a jogi feltétele a gyanú, tehát nem kell bizonyítottnak vagy megalapozottnak lenni a drogfogyasztásnak, elég a „sejtés”, hogy szer hatása alatt állhat az ellenőrzés alá vont sofőr. A mintavétellel tisztázzák a helyzetet. Magyarországon a szabályzás szerint a vérminta kikényszeríthető, a vizeletminta levétele azonban nem, mert a katéterezés műtétnek minősül.
Az ittas és a bódult állapotú vezetés büntetési tétele ugyanaz, a tapasztalatok szerint az elkövetői kör is hasonló, és nincs nagy különbség a szankcionálás terén sem. Mindkét esetben kötelező a járművezetéstől való eltiltás alkalmazása, és akár két évig terjedő szabadságvesztéssel is fenyeget a büntető törvénykönyv. A gyakorlatban azonban az első esetben nem szabnak ki végrehajtandó szabadságvesztést, sőt gyakran a másodikban sem. Viszont ha az ittas vagy bódult járművezető halálos baleset okoz, már kiszabják a letöltendő büntetést.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.