20 éve indult a Skoda vRS története
A közelmúltban ugyan megemlékeztünk egy világcsúcsot felállító Škoda Octaviáról, azonban a vRS modellcsalád huszadik évfordulója kapcsán illendő összefoglalni a sportos Škodák történetét.
A Škoda évtizedek óta készített raliautókat, ám úgy látszik csak 2001-ben jött el az idő, hogy megjelenjen egy utcai versenyautóval is. Az első közúti vRS modell az első generációs Octavia vRS kivitele volt, amelynek felfüggesztését és a kormányzását a Skoda motorsport osztálya hangolta össze, és ehhez jött egy 177 lóerős 1,8 literes turbómotor, amely révén ez a modell lett a márka leggyorsabb gyártmánya.
Két évvel később érkezett az egyes Fabia tüzes kivitele, ami az 1,9 literes turbófeltöltős dízelmotornak köszönhetően akkora nyomatékkal büszkélkedhetett, mint az akkori Porsche Boxster. Így a kocsi nem annyira a végsebességéről, hanem inkább a gyorsulásáról volt híres.
Érdekes, hogy a Škodát kritizálták, a Fabia vRS piacra lépésekor, mert a kocsi öt ajtót és dízelmotort kapott abban az időben, amikor a három ajtós benzines volt a szokványos a sportos modellek világában. A márka azonban ezúttal is a maga útját járta, és a modell népszerűsége magáért beszélt.
Ismét két év telt el, amikor a második generációs Octavia vRS kivitele is elkészült.
Kezdetben, 2005-ben az Octavia II vRS ugyanazzal a 197 lóerős, 2,0 literes turbó benzinmotorral rendelkezhet, mint az ötös Volkswagen Golf GTI, és ezzel a motorral a kocsi a Škoda legerősebb szériaautója lett. Akkor ismét követ dobott a tóba a Škoda és a kocsiba betett egy kétliteres TDI motort is, amely jól jött a nagy távolságokat autózó, és gyakran előzgető vezetők számára. A szaksajtó azonban megjegyezte, hogy a tagadhatatlan előnyei ellenére ez a kivitel azért nem volt olyan tüzes, mint a benzines kivitel.
A második generációs Fabia vRS 2010-ben került forgalomba, azzal a céllal, hogy megmutassa, milyen az S2000 osztályú raliautó érzés.
A harmadik generációs Octavia vRS 2013-ban lépett piacra, mégpedig először egy – szintén az akkori Golf GTI-ből származó – 242 lovas kétliteres benzines turbómotorral, amely révén a kocsi mindössze 6,6 másodperc alatt érte el a 100 kilométeres sebességet.
Ugyanakkor a modell egyik legnagyobb erőssége a sokoldalúság volt. Meg lehetett vásárolni benzin- és dízelmotorral, két- vagy négykerék-meghajtással, kézi vagy automata sebességváltóval, valamint ferdehátúként vagy kombiként. Szinte minden igényre kínált megoldást az Octavia vRS.
Az első vRS SUV-ra 2019-ig kellett várni, de végül megérkezett a villám-Kodiaq. Annyira jól sikerült, hogy megszerezte a „leggyorsabb hétüléses SUV” címet a hírhedt németországi Nürburgring-pályán.
A Kodiaq vRS 10 perc alatti köridejét részben a 237 lóerő teljesítményű, 2,0 literes, duplaturbós dízelmotornak köszönheti, részben pedig annak, hogy párját ritkító menettulajdonságai vannak, az adaptív lengéscsillapítóknak és a precíz kormányszerkezetnek köszönhetően.
A negyedik generációs az Octavia vRS azzal hódol a modell hagyományainak, hogy kapható ferdehátúként és kombiként, valamint benzinmotorral és dízelmotorral. Ezúttal azonban van egy plug-in hibrid is a kínálatban, az Octavia vRS iV.
Bármelyik verziót is választja az ember, úgy érzi, hogy a kocsit pont köré tervezték, ami nagyon jó érzés. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy az iV verzió nagyon csábító a céges autó piacon, mert 7 másodperces gyorsulást ötvöz a mindössze 26 g/km-es CO2-kibocsátással.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.