Tovább öregedett a magyar autópark
A használt import az első háromnegyed évben 97 973 darabra rúgott, míg mindössze 94 541 új autót helyeztek forgalomba 2021-ben.
Azonban ezek nagyjából egynegyedét a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivonják a forgalomból, mégpedig kivitel, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel, vagy egyéb üzleti okból – állapította meg a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), rámutatva, hogy az első alkalommal hazánkban forgalomba helyezett új autók jelentős része nem került belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, sem környezetvédelmi szempontból.
Az MGE szerint ugyancsak aggályos, hogy a használt személykocsi import mennyisége folyamatosan meghaladja az országban maradó új autók számát. A Nyugat-Európában bevezetendő és beígért károsanyag kibocsátással kapcsolatos szigorítások nyomán egyre több korszerűtlen, régi használt autó érkezik Magyarországra, amelyek beáramlásának korlátozása, megfékezése immár környezetvédelmi oldalról elkerülhetetlen – állapítja meg az egyesület, rámutatva, hogy az idei év elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát, azonban „az intézkedésnek a hatása – véleményünk szerint – nem elég erős”.
Ami az új autók forgalmát illeti, a harmadik negyedévre világossá vált, hogy az év végére a piac további néhány százalékos lassulása várható, az immár krónikussá vált chiphiány mellett más alkatrészek akadozó beszállítása, valamint a gyártás drágulása és a forint gyengülése által okozott listaár drágulás miatt.
A tisztán elektromos autók értékesítése a támogató pályázatok ellenére nagyon enyhe növekedést mutat, inkább stagnál. A plug-in hibridek piaci növekedése jelentősebb, de volumenében így is alacsony.
…………………..
ILLUSZTRÁCIÓK:
1. Új és használt személygépkocsi forgalomba helyezés alakulása
Forrás: DataHouse
……………
2. Új személyautó és kishaszonjármű forgalom
január–szeptember, darab
2021 2020 2019
Szgk. 94 541, 90 104, 115 105
Kish. 17 410,15 221, 19 106
Összesen 111 951, 105 325, 134 211
Forrás: DataHouse
…………….
3. Az újautó piac vezető márkái
január–szeptember, darab
1 |
SUZUKI |
14110 |
2 |
TOYOTA |
9437 |
3 |
FORD |
7898 |
4 |
KIA |
7085 |
5 |
SKODA |
6204 |
6 |
DACIA |
6035 |
7 |
VOLKSWAGEN |
5707 |
8 |
FIAT |
4876 |
9 |
MERCEDES |
4443 |
10 |
HYUNDAI |
4210 |
11 |
BMW |
3093 |
12 |
OPEL |
2480 |
13 |
JEEP |
2470 |
14 |
NISSAN |
1962 |
15 |
VOLVO |
1828 |
16 |
AUDI |
1748 |
17 |
PEUGEOT |
1698 |
18 |
RENAULT |
1663 |
19 |
MAZDA |
1184 |
20 |
SEAT |
1079 |
Forrás: DataHouse
…………….
4. A legnépszerűbb személykocsi kategóriák
a forgalomba helyezések száma, január–szeptember
1 |
B-SUV |
21146 |
2 |
C-Alsó-közép |
20552 |
3 |
C-SUV |
15260 |
4 |
B-Kisautó |
8812 |
5 |
A-Mini |
4996 |
6 |
D-SUV |
4798 |
7 |
D-Felső-közép |
4548 |
8 |
M-Mikrobusz |
4078 |
9 |
E-SUV |
2778 |
10 |
B-Egyterű |
2332 |
Forrás: DataHouse
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.