Ne feledd a hátsó ködlámpát sem!
Manapság még a sötét-ködös reggeleken gyakran lehet látni az autópályákon hátsó lámpa nélkül közlekedőket. Az ilyen autósok többnyire azok, akik nyáron megszokták, hogy kizárólag az erős fényű elülső led-helyzetjelzőjük égjen.
Az elülső led-helyzetjelző – a nappali menetfény – többnyire annyira erős, hogy messziről is látszik, miközben egyre több olyan kocsit látunk az utakon, amelyet hátulról semmi sem véd egy ráfutástól.
Ködben nem elég a nappali menetfény használata, hiszen a hátsó helyzetjelző lámpák a nappali fény mellett nem működnek. Tehát rossz látási viszonyok között be kell kapcsolni a tompított világítást, hogy a hátulról érkezők is hamarabb észlelhessék az előttük haladót.
A fényszórók és a ködlámpák felkapcsolásának szokását különösen azoknak ajánljuk, akik megszokták, hogy ledlámpás első-helyzetjelzővel közlekednek, viszont hátul sem a helyzetjelző, sem a ködlámpa nem világít, így a kocsi hamar eltűnik szem elől a ködben.
Nemcsak ködben, hanem esős időben is hasznos lenne, ha mindenki használná az erős fényű hátsó ködlámpát, ugyanis a kerekek által a levegőbe dobott víz miatt az utak fölött egy-másfél méter magasságig vastag vízpára lebeg, ez pedig olyannyira gyengíti a helyzetjelzők láthatóságát, hogy jóval távolabbinak tűnnek a valóságosnál. Ez ráfutásos baleset okozhat, és mondani se kell, a nyálkás aszfalton meghosszabbodott féktáv mennyi esélyt tartogat a hátulról száguldó vezetőnek.
Nagyon erős ködben a tompított világítás fényét a köd visszaverheti, és az így létrejövő fényfal szintje nullára csökkenti a látótávolságot.
Ködös útszakaszra érve a sebesség csökkentésével lehet felkészülni a rövidebb látótávolságra, amely csökkenti az észlelési időt.
A ködös szakaszról kiérve a ködlámpákat le kell kapcsolni, mert normál látási viszonyok között a fényük zavaró, a hátsó mindig, az első pedig elsősorban éjszaka. De érdemes a normál nappali menetfény helyett a tompított világítást használni, mert annak a fényereje nagyobb, messzebbről észlelhető, és annak használatával bekapcsolódnak a hátsó lámpák is, amely a hátulról közeledőknek segíti a jármű észlelését. A ködben arra is számítani kell, hogy az útfelület csúszósabb, tehát a megszokott szárazúti fékútnál hosszabb távokkal kell számolni, és a biztonságos kanyarsebesség mértéke is alacsonyabb.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.