Ennyi az ideális profilmélység a téli gumikon
Hogy mekkora az ajánlott profilmélység a téli abroncsokon?
Ne kell találgatni: 4 milliméterről van szó, és igen egyszerűen ellenőrizhetjük egy százforintos segítségével. Az érme ezüst színű, külső pereme ugyanis éppen 4 milliméteres, tehát, ha kisebb a barázda, ajánlatos újat venni.
Igaz ugyan, hogy a magyar jogszabály a nyári és a téli gumik esetében egyaránt 1,6 millimétert jelöl meg alsó határként, de esős időben ez még a nyári abroncsoknál sem elég. Az 1,6 milliméteres mintamélység még jó lehet száraz időben, a melegebb időszakban, de vizes aszfalton a kis mintamélység hamar az akvaplaninghez, vagyis a kocsi irányíthatatlanná válásához vezet, amikor egy vízfilmen csúszik az abroncs.
Télen pedig nagyon-nagyon kevés az 1,6 milliméter.
A gumis szakma ezért azt javasolja, hogy a nyári abroncsokat 3 milliméteres, a téli abroncsokat pedig 4 milliméteres profilmélységnél cseréljük le a biztonságos közlekedés érdekében. Itt halkan jegyezzük meg, hogy a legtöbb autós akkor eszmél rá a téli gumi szükségességére, amikor leesik az első hó, nem pedig akkor, amikor 7 fok alá esik a hőmérséklet.
Hét fok alatt ugyanis a keményebb nyári abroncs túlságosan merev lesz, tapadási képessége csökken, ezért megnő a balesetveszély. A téli gumiabroncsok a magasabb szilika tartalomnak köszönhetően puhábbak, rugalmasabbak, ezért jobban tapadnak a hideg útfelületen is.
A kopottság mellett a gumik öregedésével is számolni kell. Idővel ugyanis a gumi kiszárad, elveszti rugalmasságát. Ez egyrészt látszik a felületén kis repedések formájában, másrészt a gumi mintázatát megnyomva érezhető, hogy rideggé vált. Az öregedést okozhatja a kor vagy a figyelmetlen használat. Ugyanis az előírtnál magasabb és az alacsonyabb guminyomás is terheli az abroncsot, ami 2-3 szezon alatt tönkreteheti az abroncs anyagát.
A népi hiedelem azt tartja, hogy a téli hidegben csökkenteni kell a gumiabroncsok légnyomását. Ez elsősorban a régi, ma már nem használt diagonál-abroncsokra vonatkozott. Viszont a túl alacsony gumiabroncsnyomás miatt romlik az autó kezelhetősége és megugrik az üzemanyag-fogyasztás.
A gumiabroncsok mellett a futóműnek is fontos szerepe van az úttartásban. Ha a lengéscsillapító nem működik megfelelően, egy nagyobb úthiba miatt előfordulhat, hogy valamelyik oldal nem tapad rendesen, és elpattog az autó az útról. Így ezt is ellenőrizni szokták a márkaszervizekben a tél előtti átvizsgálások alkalmával.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.